Informační systém MU
JANÍKOVÁ, Věra. Učení se více cizím jazykům ve výzkumu:na příkladu němčiny (L3) po angličtině (L2). XLinguae. SVO, 2015, roč. 2015, č. 2, s. 54-71. ISSN 1337-8384. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.17846/XL.2015.08.02.54-71.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Učení se více cizím jazykům ve výzkumu:na příkladu němčiny (L3) po angličtině (L2)
Název česky Učení se více cizím jazykům ve výzkumu:na příkladu němčiny (L3) po angličtině (L2)
Název anglicky Learning Multiple Foreign Languages in Research: The Example of German (L3) after English (L2)
Autoři JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání XLinguae, SVO, 2015, 1337-8384.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00081249
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.17846/XL.2015.08.02.54-71
Klíčová slova česky učení se více jazykům; individuální mnohojazyčnost; němčina (L3) po angličtině (L2); výzkum
Klíčová slova anglicky learning multiple foreign languages; individual multilingualism; German (L3) after English (L2); research
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 4. 2. 2019 11:04.
Anotace
Procesy explicitního učení se cizímu jazyku jsou v posledních desetiletích předmětem intenzivního bádání, jež je vedeno snahou o jejich hlubší porozumění. Výsledky tohoto bádání poté vedou nejen k tvorbě teorie, v našem případě teorie učení se cizímu jazyku, ale zároveň poskytují pro jazykovu výuku empiricky podložená zjištění, která – při jejich reflektované aplikaci do didaktické koncepce – vedou k jejímu zefektivňování. Na počátku nového milénia výrazně vzrůstá požadavek moderní společnosti na znalosti více jazyků, což se stává impulsem pro razantní rozvoj výzkumu učení se více cizím jazykům (multiples Sprachenlernen, learning multiple languages), který je ukotven ve výzkumu mnohojazyčnosti a v němž se odrážejí dosavadní teorie učení se druhému cizímu jazyku, respektive modely učení se více jazykům. V článku je stručně představen jeho vývoj a pozornost je zaměřena především na výzkum procesů učení se druhému cizímu jazyku, kterému se jedinec učí v určitém období současně s jazykem mateřským a prvním cizím jazykem. Příklady vybraných studií jsou zaměřeny na konstelaci jazyků angličtina jako první cizí jazyk (L2) a němčina jako druhý cizí jazyk (L3). Těmto dvěma cizím jazyků se v současnosti učí na základních a středních školách v evropském i českém kontextu největší počet žáků.
Anotace anglicky
In recent decades, the processes of explicit learning of foreign languages have been subject to intense research, which reflects the desire of deeper understanding them. The results of this research then not only lead to the formation of theory, i. e. in our case, the theory of learning a foreign language, but also provide the teaching with empirical findings which – given their implementation into didactic concepts – result in making it more efficient. At the beginning of the new millennium, the demand of the modern society on multilingualism increases rapidly, which has been the impetus for the rapid development of research in the area of learning multiple foreign languages (multiples Sprachenlernen), which is anchored in research on multilingualism and reflects the existing theories of learning a second foreign language, or models of learning multiple languages. This article briefly introduced the development in this field of research, and focuses on the research on processes of learning a second foreign language, which individuals are learning in a certain period of time together with their mother tongue and first foreign language. Examples of selected studies are focused on the following constellation of languages, English as a first foreign language (L2) and German as a second foreign language (L3). These two foreign languages are currently taught at primary and secondary schools in both the Czech and the European context to the largest number of learners.
Návaznosti
GAP407/11/0321, projekt VaVNázev: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
Investor: Grantová agentura ČR, Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině
Zobrazeno: 30. 4. 2024 12:51