Authors
JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution),
Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and
Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Deutsch ohne Grenzen: Didaktik Deutsch als Fremdsprache, p. 145-164, 20 pp. 2015
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
V originále
In den letzten vier Jahrzehnten entwickelte sich jene Erforschung des Expertenwissens dynamisch, in der es sich vor allem um die Erklärung der Voraussetzungen der hervorragenden Leistung (expert performance) in einer bestimmten Domäne der menschlichen Tätigkeit handelt (Ericsson et al. 2006; Friege 2001). Allmählich setzte sich diese Forschung auch im Lehrerberuf durch, und zwar sowohl allgemein als auch im Rahmen einzelner Subkulturen des Lehrerberufs (z. B. Fremdsprachenlehrer), wobei hier die Aufmerksamkeit in der letzten Zeit auch Prozessen der Entwicklung und der Aufrechterhaltung des Expertenwissens gewidmet ist. Diese Ausrichtung spiegelte sich auch in der tschechischen pädagogischen Forschung. Sie wurde im Rahmen des Forschungsprojekts Lehrer als Experte: seine Charakteristiken und Determinanten der beruflichen Entwicklung (vor dem Hintergrund des Fremdsprachenunterrichtes) in Angriff genommen, das in den Jahren 2011–2013 an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brno realisiert wurde. Neben der Erforschung der Merkmale des Expertenwissens im Sinn des höchsten Qualitätsmaßes der beruflichen Leistung der Fremdsprachenlehrer, das zeitabhängig und kontextabhängig eingesetzt wird, lag die Aufmerksamkeit auf der Erforschung der subjektiven und objektiven Determinanten der Entwicklung und der Aufrechterhaltung des Expertenwissens bei den Lehrern, die diese Prozesse beeinflussen. Im Vorwort dieses Beitrags wird die Verankerung des Expertenwissens in der pädagogischen Lehrerforschung angedeutet. Darauf werden Ergebnisse einer der Teilstudien vorgestellt, die mit dem Ziel durchgeführt wurde, die oben angeführten Determinanten im tschechischen kulturellen Kontext zu identifizieren.
In Czech
V posledních čtyřech desetiletích dochází k dynamickému rozvoji výzkumu expertnosti, v němž jde především o vysvětlení předpokladů vynikajícího výkonu (expert performance) v určité doméně lidské činnosti (Ericsson et al., 2006; Friege, 2001). Postupně se tento výzkum prosazuje i v učitelství, a to jak v obecné rovině, tak i v rámci jednotlivých subkultur učitelské profese (např. učitelé cizích jazyků), přičemž se v něm v poslední době pozornost stáčí také k procesům rozvoje a udržování expertnosti. Toto směřování se odrazilo i v českém pedagogickém výzkumu a bylo uchopeno v rámci řešení výzkumného projektu Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky) , který byl realizován v letech 2011–2013 na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Vedle zkoumání charakteristik expertnosti ve smyslu nejvyšší míry kvality profesního výkonu učitelů cizího jazyka jako jevu zasazenému v určitém čase a kontextu zde byla pozornost zaměřena na zkoumání subjektivních a objektivních determinant rozvoje a udržování expertnosti učitelů jako fenoménů, jež tyto procesy ovlivňují. V úvodu tohoto příspěvku je nastíněno ukotvení expertnosti v pedeutologickém výzkumu a poté jsou zde představeny výsledky jedné z dílčích studií, která byla provedena s cílem identifikovat výše uvedené determinanty v českém kulturním kontextu.
In English
In the last four decades, there has been a dynamic development in research on professional expertise, focusing primarily on explaining the preconditions of expert performance in a certain domain of human activity (Ericsson et al., 2006, Friege, 2001). Gradually, this focus has also been established in the area of education, both on general level and in individual subcultures within the teaching profession (e.g. foreign language teachers). In teaching, more attention has recently been paid to processes of developing and maintaining expertise. This attention has also resulted in Czech research on pedagogy and it has been covered by the research project Expert Teacher: the nature of expertise and determinants of professional development (in FLT perspective) which was performed in 2011- 2013 at the Faculty of Education of the Masaryk University, Brno (CZ). In addition to examining the nature of expertise – meaning the highest quality of professional performance of foreign language teachers as a phenomenon set in a specific time and context – we focused on investigating both the subjective and the objective determiners of developing and maintaining teacher expertise, being the phenomena that affect these processes. The paper opens with the anchoring of expertise within the area of pedeutological research. Thereafter, results of one of the partial studies are presented which was performed to identify the above-mentioned determinants in the Czech cultural context.