J 2015

Učit se a stárnout aktivně : senioři v mobilních počítačových učebnách

RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ

Basic information

Original name

Učit se a stárnout aktivně : senioři v mobilních počítačových učebnách

Name (in English)

Learning and ageing actively : the elderly in mobile computer labs

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00081265

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

učení; mezigenerační učení; senioři; stárnutí; aktivní stárnutí; vitalita; mobilní počítačové učebny

Keywords in English

learning; intergenerational learning; the elderly; ageing; active ageing; vitality; mobile computer labs

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2016 16:12, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Stárnout aktivně je výzva, s níž se současná společnost obrací na seniory. Jak to ale dělat? Jaké příležitosti k tomu využít? Je to opravdu to, co senioři chtějí? To jsou obecné otázky, kterými je veden tento článek. Na příkladu aktivních a vitálních seniorů, kteří se učí počítačovým dovednostem v tzv. mobilních počítačových učebnách, ukazujeme, jaká jsou specifika jejich učení, za jakých podmínek se učí lépe a snadněji, jak zvládají nároky učení se pro ně novým technologiím, čím k procesům učení přispívá mezigenerační setkávání a mezigenerační přenos, a nakonec také co seniorům učení se práci s PC přineslo, respektive co oni sami na této své vzdělávací aktivitě oceňují.

In English

Active ageing is a challenge which contemporary society has prepared for its elderly. This study attempts to provide answers to the following research questions: how can this be achieved? Which opportunities can be used in pursuing this aim? Is this aim also shared by the elderly? Taking active and vital elderly citizens who learn computers skills in mobile computer labs as an example, this study shows specific features of their learning, conditions under which the elderly learn better, how they manage to cope with the challenges of learning new skills, how this process is influenced by intergenerational contact and learning and finally what benefits this process has had for the elderly and what they appreciate explicitly.

Links

GA13-07234S, research and development project
Name: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments