Detailed Information on Publication Record
2015
Učit se a stárnout aktivně : senioři v mobilních počítačových učebnách
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁBasic information
Original name
Učit se a stárnout aktivně : senioři v mobilních počítačových učebnách
Name (in English)
Learning and ageing actively : the elderly in mobile computer labs
Authors
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00081265
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
učení; mezigenerační učení; senioři; stárnutí; aktivní stárnutí; vitalita; mobilní počítačové učebny
Keywords in English
learning; intergenerational learning; the elderly; ageing; active ageing; vitality; mobile computer labs
Tags
Reviewed
Změněno: 23/3/2016 16:12, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Stárnout aktivně je výzva, s níž se současná společnost obrací na seniory. Jak to ale dělat? Jaké příležitosti k tomu využít? Je to opravdu to, co senioři chtějí? To jsou obecné otázky, kterými je veden tento článek. Na příkladu aktivních a vitálních seniorů, kteří se učí počítačovým dovednostem v tzv. mobilních počítačových učebnách, ukazujeme, jaká jsou specifika jejich učení, za jakých podmínek se učí lépe a snadněji, jak zvládají nároky učení se pro ně novým technologiím, čím k procesům učení přispívá mezigenerační setkávání a mezigenerační přenos, a nakonec také co seniorům učení se práci s PC přineslo, respektive co oni sami na této své vzdělávací aktivitě oceňují.
In English
Active ageing is a challenge which contemporary society has prepared for its elderly. This study attempts to provide answers to the following research questions: how can this be achieved? Which opportunities can be used in pursuing this aim? Is this aim also shared by the elderly? Taking active and vital elderly citizens who learn computers skills in mobile computer labs as an example, this study shows specific features of their learning, conditions under which the elderly learn better, how they manage to cope with the challenges of learning new skills, how this process is influenced by intergenerational contact and learning and finally what benefits this process has had for the elderly and what they appreciate explicitly.
Links
GA13-07234S, research and development project |
|