ČERNÝ, Michal. Environmentální výchova jako výchova ke kriticky reflektivnímu občanství (Environmental education Education as a critical reflective citizenship). In Černý, Michal; Mazáčová, Pavlína. Tablet ve školní praxi. 1st ed. Brno: Flow, 2015, p. 161-166. ISBN 978-80-88123-02-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Environmentální výchova jako výchova ke kriticky reflektivnímu občanství
Name (in English) Environmental education Education as a critical reflective citizenship
Authors ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Tablet ve školní praxi, p. 161-166, 6 pp. 2015.
Publisher Flow
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00085074
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-88123-02-6
Keywords (in Czech) didaktika; enviromentální výchova; tablety; gamifikace; TPCK
Keywords in English didactics; environmental education; tablets; Gamification; TPCK
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 3/12/2016 23:40.
Abstract
Konceptů, jakými je možné přistoupit k environmentální výchově, je velké množství. Samostatnou kategorií může být určité biologické či ekologické paradigma, které bude akcentovat analýzu biodiverzity a studium vztahů mezi jednotlivými organismy jako určité vědecké a kvantifikovatelné východisko. Dále je možné vyjít z analýzy dat a na jejich základě provádět určité rozhodovací nebo hodnotové soudy. My se pokusíme zaměřit pozornost na hry, které pracují s konceptem určité hodnotové reflexe a politickými rozhodnutími. Jen málokterá oblast zakotvená v rámcových vzdělávacích programech má tak významné politické a ekonomické konotace jako právě environmentální výchova. Cílem aplikací, na které se zaměříme, je nabídnout hráči – tedy žákovi – pozici určitého správce nebo panovníka, který se rozhoduje, jakým způsobem bude realizovat politiku s ohledem na řadu dalších aspektů. Není možné například redukovat celou problematiku jen na jeden partikulární aspekt, jako je například snižování emisí CO2, aniž by člověk aktivně nereflektoval další aspekty, jako je ekonomický, sociální rozměr nebo téma potravinové politiky, energetiky či vody. Žáci by si v oblasti environmentální výchovy měli uvědomovat především komplexnost a provázanost fenoménů, z nichž jen velice málo z nich lze označit jako černobílé. Je velmi náročné identifikovat nějaké politické opatření, které by nemělo – vedle řady pozitivních efektů – také negativní aspekty.
Abstract (in English)
Concepts such it is possible to accede to environmental education, in large numbers. Independent categories may be some biological or ecological paradigm that will stress analysis biodiversity and the study of relationships between organisms as a scientific and quantifiable basis. It is also possible to emerge from the data analysis and on their basis to perform specific decision or value judgements. We will try to focus on games that work with the concept of a value reflection and political decisions. Few zone enshrined in the Framework Education programs is so important political and economic connotations as just environmental education. The applications on which we will focus is to offer players - a student - a certain position administrator or ruler who decides how it will implement the policy with regard a number of other aspects. It is not possible for instance to reduce the whole problem just one particulate aspects such as reducing CO2 emissions, without the person did not reflect more actively aspects such as economic, social dimension or theme food policy, energy and water. Pupils would in environmental education should especially be aware of the complexity and cohesion phenomena from which very few of them can be described as black and white. It is very difficult identify any political measures, which should not - in addition to a number of positive effects - also negative aspects.
Links
CZ.1.07/1.3.00/51.0035, interní kód MUName: INTERES - Informační technologie realizované spoluprací
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes
PrintDisplayed: 3/5/2024 01:20