Jan Krása Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno ¨Mentální reprezentace (MR) světa se vyvíjí. ¨Dítě se na svět nedívá stejně jako dospívající nebo jako rodič, ani jako prarodič, nebo jako umírající. http://www.mstrmnd.com/files/threemountaintest.jpg http://i.ytimg.com/vi/TRF27F2bn-A/hqdefault.jpg ¨1. úkolem verb. výchovy je naučit dítě slova a pravidla tvorby vět. Poté je možno s dítětem vést dialog. ¨2. úkolem výchovy/výuky (ne vždy zcela vědomým) je naučit dítě chápat a používat řeč jako odkaz na tzv. propoziční systém. + naučit jej vytvářet pomocí propozičního systému inference. ¨Řeč je tu koneckonců k tomu, abychom pomocí ní učili své děti propozicím. Aby mj. uměl bez pomoci odvodit celou řadu vlastních závěrů (inferencí). = Aby „byl chytrej“. •PR.S lze převést (téměř dokonale) na logický kalkul, přičemž „kličky jazyka“ (slovní hříčky, metafory atd.) v PR.Su téměř zanikají. (srov. humor) •Řeč (verbální systém) např. rozeznává mluvnické rody, PR.S nikoli •V češtině verbální systém rozlišuje: 1 „pes“, 2-4 „psi“, 5 a více „psů“ (srov. 21 „psů“ a nikoli 21 „pes“; 22 „psů“ a nikoli 22 „psi“), což PR.S nereflektuje ¨Propozice: •Propozice je jednotkou výpovědi (predikátový kalkul). •Je amodální. •Propozici můžeme přiřadit pravdivostní hodnotu. ¨PR.S a vnitřní řeč; PR.S a myšlení. ¨Na to, že svým vědomím často prodlíváme v PR.Su, lze svést naši neschopnost prohlédat skrze etymologii slov – málokoho cokoli zarazí na prsteníčku nebo v útočišti. ¨PR.S nám chladí hlavy. ¨PR.S umožňuje generovat (vyvozovat) inference a odvozováním platných inferencí v rámci souboru premis se zabývá logika: ¨ ¨A. Každý živý organismus má buněčnou strukturu. ¨B. Virus nemá buněčnou strukturu. ¨Inference: Virus není živým organismem. ¨PR.Sy jazykovědné ¨PR.Sy matematiky ¨PR.Sy přírodopisu ¨PR.Sy chemie ¨PR.Sy psychologie ¨PR.Sy pracovní výchovy (řezání stromů, sázení…) ¨PR.Sy tradiční čínské medicíny a mnoho dalších ¨ ¨Nejen že se vyvíjí verbální systém (výslovnost, slovní zásoba, gramatika a syntax), ale postupně se vyvíjí i PR.Sy. ¨Piaget hovořil o globálním vývoji PR.Sů resp. inteligence. ¨ ¨ ¨Např. pojem pes: ¨slovo „pes“ – zvíře – savec – pes domácí (Canis lupus familiaris) – mnohobuněčný organismus – genom – genotyp x fenotyp v rámci geologických procesů na Zemi ¨ ¨Snad mnohem zásadněji se musí vyvíjet pojem čísla: počítání – přirozená čísla – celá – racionální – iracionální - reálná – komplexní čísla ¨Tvorbou PR.Sů se zabývá pedagogika, ovšem mnohé propozice a i celé systémy propozic jsou utvořeny již před školní docházkou. ¨ ¨Výuka co nejrozsáhlejších PR.Sů podložených empirickým zkoumáním je hlavním trendem moderního přístupu ke vzdělávání. (srov. termín znalost, poznání) ¨ ¨Co oblast psychologie, to většinou zvláštní PR.S (vlastní terminologie, vlastní pravidla tázání, odvozování a hledání odpovědí). ¨ ¨Paměť. Potřeby. City. Chování. Osobnost. Tělo. Vědomí. + parapsychologie ¨ ¨Vývoj pojmu evoluce: fosilní záznam - přírodní výběr a pohlavní výběr – evoluce genetická – sobecká alela ¨Evoluce není jen objekt, není to jen propozice, ale je to časová dimenze PR.Su (temporální dimenze). ¨(Podobně jako „zeměkoule“ (racionální geografie, udržitelný rozvoj, globální změny atp.).) ¨ ¨Časová dimenze automaticky generuje otázky, např.: Jak dlouho užívá čl. vnitřní řeči? Jak starý je úchopový reflex? Jak staré jsou SPU? Mysl jakého zvířete je naší nejpodobnější? Atd. ¨Automaticky některá starší tvrzení odsouvá do oblasti mytologie: Země je jen málo stará (6 630 let); žena byla stvořena z Adama; ¨1859 (1871) ¨1993 Adapted Mind ¨Modularita ¨Geny a nervová soustava. Geny a psychické funkce (vrozené obrazy-imprinting). ¨