KACHLÍK, Petr. Analýza chování s rysy závislosti a primární prevence u prezenčních studentů Masarykovy univerzity (Analysis of Behavior with Features of Addiction and Primary Prevention for Full-time Students at Masaryk University). LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2015, vol. 5, No 3, p. 45-74. ISSN 1805-8868.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analýza chování s rysy závislosti a primární prevence u prezenčních studentů Masarykovy univerzity
Name in Czech Analýza chování s rysy závislosti a primární prevence u prezenčních studentů Masarykovy univerzity
Name (in English) Analysis of Behavior with Features of Addiction and Primary Prevention for Full-time Students at Masaryk University
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2015, 1805-8868.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Kachlík - článek Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání , 2015, roč. 5, č. 3, s. 45-74
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00085320
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) automat; dotazník; hra; internet; mobilní telefon; počítač; prevence; rizikové chování; student; studie; substance; virtuální drogy; výzkum; univerzita; závislost
Keywords in English slot machine; questionnaire; game; internet; mobile phone; computer; prevention; risk behavior; student; study; substance; virtual drugs; research; university; addiction
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 24/3/2016 21:22.
Abstract
Cílem prezentovaných výzkumných studií byla deskripce a analýza potenciálně návykového chování vzorku prezenčních studentů Masarykovy univerzity a možnosti jeho prevence. Jednalo se o tři anonymní dotazníkové studie, první mapovala ve vzorku 9993 respondentů zkušenosti s návykovými látkami legálního a ilegálního typu, jejich názory a postoje. Ve druhé studii bylo osloveno 2475 osob otázkami zaměřenými na potenciálně rizikové aktivity, zejména na tzv. virtuální drogy. Třetí výzkum ve vzorku 2176 osob se týkal aktivit primární prevence na Masarykově univerzitě, jejich efektivity, atraktivity, zapojení studentů. Získaná data byla elektronicky zaznamenána a podrobena statistickému zpracování (deskriptivní statistika, chí-kvadrát test a jeho modifikace, Fisherův exaktní test). Z výsledků vyplynulo, že nejčastěji užívanými návykovými látkami ve vzorku byl alkohol, nikotin, kofein, kanabinoidy, v menší míře též halucinogeny, tlumivé léky bez předpisu a taneční drogy. Respondenti běžně pracují s počítačem, internetem a mobilním telefonem, většinou jednu hodinu denně. Pětina vzorku byla oslovena prevencí závislostí, téměř výlučně ve frontální výuce. V rámci primární prevence jsou využívány zejména monologicky vedené přednášky o problematice alkoholismu a tabakismu, chybí zpětná vazba, interaktivita, dostatek času, návaznost a systematičnost.
Abstract (in English)
The aim of the research studies presented here was a description and analysis of potentially addictive behavior in a sample of full-time students at Masaryk University and its possible prevention. There were 3 anonymous questionnaire studies, first charted in a sample of 9993 respondents experience with addictive drugs of legal and illegal type, their opinions and attitudes. In the second study there were interviewed 2475 people on issues aimed at potentially hazardous activities, especially virtual drugs. The third investigation in a sample of 2176 people concerned primary prevention activities at the University, their efficiency, attractiveness, student involvement. The collected data were electronically recorded and subjected to statistical processing (descriptive statistics, chi-square test and its modifications, Fisher exact test). The results showed that the most commonly used addictive substances in the sample were alcohol, nicotine, caffeine, cannabis, to lesser extent also hallucinogens, depressants not requiring prescription and dancing drugs. Respondents normally work with a computer, internet and mobile phone, usually an hour a day. One fifth of the sample was addressed with addiction prevention, almost exclusively in the classroom. In primary prevention there are used mainly monologue lectures on the issue of alcohol and nicotine, which lack feedback, interactivity, adequate length, continuity and systematicity.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 26/4/2024 16:46