LOJDOVÁ, Kateřina. Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě (Pupil’s Resistance Behaviour as a Power Manifestation within Classroom). Orbis Scholae. Karolinum, 2015, vol. 9, No 1, p. 103-117. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.74.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě
Name (in English) Pupil’s Resistance Behaviour as a Power Manifestation within Classroom
Authors LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Orbis Scholae, Karolinum, 2015, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00081348
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.74
Keywords (in Czech) kázeň; moc; nekázeň; rezistence; studenti učitelství
Keywords in English discipline; indiscipline; power; resistance; student teachers
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/2/2019 12:16.
Abstract
Výzkumný článek popisuje podoby rezistentního chování žáků 2. stupně základní školy, které zachytili studenti učitelství ve svých denících v průběhu dlouhodobé praxe. Jedná se o chování, které může reprezentovat specifickou podobu nekázně. Na rozdíl od jiných podob nekázně je rezistentní chování interpretováno skrze mikrosociální jevy ve třídě a makrosociální jevy ve společnosti. Studenti na praxi se setkávají se širokou paletou rezistentního chování žáků vůči normám ve škole i vůči kurikulu. Prezentovaný výzkum vychází z kvalitativní analýzy 58 deníků studentů učitelství na praxi. Popisuje typy rezistentního chování žáků, jak je vnímají studenti učitelství na praxi, a zasazuje je do kontextu mocenského uspořádání ve školní třídě. Výsledná typologie popisuje rezistentní chování žáků od pasivní přes aktivní po agresivní rezistenci. Všechny typy rezistence se odehrávají ve dvou mocenských diskursech: didaktickém (vůči učivu) a regulativním (vůči normám ve škole).
Abstract (in English)
The paper gives a brief overview of the international research on pupil’s resistance within classroom. The aim of this qualitative study is to analyze resistant behaviour in the Czech lower secondary classrooms, where student teachers realize their long term practice. Student teachers recorded in their diaries variety of resistant behaviour connected to school norms and teachers and themselves. The sample consisted of 58 student teachers diaries. The paper analyze pupils resistance within classroom in the power relationship context. It brings typology of resistance from passive to aggressive resistance, which takes place in both didactic and regulative power discourse.
Links
GA13-24456S, research and development projectName: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers
PrintDisplayed: 26/4/2024 15:32