LOJDOVÁ, Kateřina. Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě (Pupil’s Resistance Behaviour as a Power Manifestation within Classroom). Orbis Scholae. Karolinum, 2015, vol. 9, No 1, p. 103-117. ISSN 1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.74. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1321996, author = {Lojdová, Kateřina}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.74}, keywords = {discipline; indiscipline; power; resistance; student teachers}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě}, url = {http://www.orbisscholae.cz/archiv/2015/2015_1_05.pdf}, volume = {9}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1321996 AU - Lojdová, Kateřina PY - 2015 TI - Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě JF - Orbis Scholae VL - 9 IS - 1 SP - 103-117 EP - 103-117 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - discipline KW - indiscipline KW - power KW - resistance KW - student teachers UR - http://www.orbisscholae.cz/archiv/2015/2015_1_05.pdf L2 - http://www.orbisscholae.cz/archiv/2015/2015_1_05.pdf N2 - Výzkumný článek popisuje podoby rezistentního chování žáků 2. stupně základní školy, které zachytili studenti učitelství ve svých denících v průběhu dlouhodobé praxe. Jedná se o chování, které může reprezentovat specifickou podobu nekázně. Na rozdíl od jiných podob nekázně je rezistentní chování interpretováno skrze mikrosociální jevy ve třídě a makrosociální jevy ve společnosti. Studenti na praxi se setkávají se širokou paletou rezistentního chování žáků vůči normám ve škole i vůči kurikulu. Prezentovaný výzkum vychází z kvalitativní analýzy 58 deníků studentů učitelství na praxi. Popisuje typy rezistentního chování žáků, jak je vnímají studenti učitelství na praxi, a zasazuje je do kontextu mocenského uspořádání ve školní třídě. Výsledná typologie popisuje rezistentní chování žáků od pasivní přes aktivní po agresivní rezistenci. Všechny typy rezistence se odehrávají ve dvou mocenských diskursech: didaktickém (vůči učivu) a regulativním (vůči normám ve škole). ER -
LOJDOVÁ, Kateřina. Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě (Pupil’s Resistance Behaviour as a Power Manifestation within Classroom). \textit{Orbis Scholae}. Karolinum, 2015, vol.~9, No~1, p.~103-117. ISSN~1802-4637. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.74.
|