B 2014

Trasy. Výzkum analogií historických aspektů a současných inovativních tendencí v edukaci a v umění

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petr KAMENICKÝ, Radek HORÁČEK, Hana NOVOTNÁ, Michaela MATĚJKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Trasy. Výzkum analogií historických aspektů a současných inovativních tendencí v edukaci a v umění

Name in Czech

Trasy. Výzkum analogií historických aspektů a současných inovativních tendencí v edukaci a v umění

Name (in English)

Route. Research analogies historical aspects and contemporary innovative trends in education and the arts

Authors

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KAMENICKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Radek HORÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hana NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela MATĚJKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej NAVRÁTIL (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KOVÁŘ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martina ŽELAZKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Irena RODRIGUEZ TOČÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana FRANCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Júlia ZORKOVSKÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and Katarína TUĽAKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, 255 pp. 2014

Publisher

Vydavatelství Masarykovy univerzity

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00085368

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7544-3

Keywords (in Czech)

specifický výzkum; historie výtvarné výchovy; teorie výtvarné výchovy; inovace výchovy uměním; osobnosti výtvarné pedagogiky; tvůrčí pedagogický výkon

Keywords in English

specifický výzkum; historie výtvarné výchovy; teorie výtvarné výchovy; inovace výchovy uměním; osobnosti výtvarné pedagogiky; tvůrčí pedagogický výkon

Tags

Reviewed

Abstract

V originále

Odborná kniha shrnuje výsledky specifického výzkumu prováděného pracovníky katedry výtvarné výchovy PdF MU Brno ve spolupráci s doktorandy zaměřeného na inovativní tendence ve výtvarné pedagogice v minulých třiceti letech. Autoři použili metodu kvalitativního výzkumu - akční výzkum, pozorování, analýza procesu, případové studie. V testech jsou řešeny otázky poznávání vizuální gramatiky,způsoby pořizovaní a šíření obrazu, procesy vnímání výtvarného umění, mezioborové vztahy v humanitních oborech s akcentem na výtvarnou pedagogiku. V kontextu uvedení zahraničních zdrojů a zkušeností ze stáží se zaměřují také na hypertrofii audiovizuality a možnosti vytváření opozice k tomuto problému ve vizuální komunikaci různými způsoby – rozvíjením akcí, interaktivních cvičení, posilováním performativity. Znovuobjevovaný zájem o tělo je aktualizován i za účasti nových médií, kdy tělo není adorováno obrazem, nýbrž je zkoumáno v sociálních kontextech. Ústřední téma nazvané Trasy v umění a v edukaci je takto zkoumáno nejnovějšími metodami a je reflektováno v jednotlivých kapitolách, jejichž obsah koresponduje se současnými dizertačními projekty.

In English

Monograph summarizes the results of specific research conducted by staff of the Department of Art Education of Masaryk University in Brno in collaboration with doctoral students focusing on innovative trends in art education in the past thirty years. The authors used qualitative research methods - action research, observation, process analysis, case studies. The tests are dealt with questions exploring the visual grammar, ways of capturing and disseminating images, processes perception of art, interdisciplinary relationships in the humanities with an emphasis on art education. In the context of the introduction of foreign resources and experience from internships will also focus on hypertrophy audiovizuality and the possibility of creating opposition to this problem in visual communication in various ways - by developing events, interactive exercises, strengthening performativity. Rediscovering interest in the body is updated with the participation of new media when the body is adored image, but is examined in social contexts. The central theme entitled Routes in arts and education is thus examined the latest methods and is reflected in the individual chapters, whose content corresponds with the current disertation projects.

Links

MUNI/A/0928/2013, interní kód MU
Name: Výzkum analogií historických aspektů a současných inovativních tendencí v edukaci a v umění (Acronym: Trasy)
Investor: Masaryk University, Category A