Detailed Information on Publication Record
2014
Trasy. Výzkum analogií historických aspektů a současných inovativních tendencí v edukaci a v umění
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petr KAMENICKÝ, Radek HORÁČEK, Hana NOVOTNÁ, Michaela MATĚJKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Trasy. Výzkum analogií historických aspektů a současných inovativních tendencí v edukaci a v umění
Name in Czech
Trasy. Výzkum analogií historických aspektů a současných inovativních tendencí v edukaci a v umění
Name (in English)
Route. Research analogies historical aspects and contemporary innovative trends in education and the arts
Authors
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KAMENICKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Radek HORÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hana NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela MATĚJKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ondřej NAVRÁTIL (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KOVÁŘ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martina ŽELAZKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Irena RODRIGUEZ TOČÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana FRANCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Júlia ZORKOVSKÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and Katarína TUĽAKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, 255 pp. 2014
Publisher
Vydavatelství Masarykovy univerzity
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00085368
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7544-3
Keywords (in Czech)
specifický výzkum; historie výtvarné výchovy; teorie výtvarné výchovy; inovace výchovy uměním; osobnosti výtvarné pedagogiky; tvůrčí pedagogický výkon
Keywords in English
specifický výzkum; historie výtvarné výchovy; teorie výtvarné výchovy; inovace výchovy uměním; osobnosti výtvarné pedagogiky; tvůrčí pedagogický výkon
Tags
Reviewed
Změněno: 9/2/2016 09:51, doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
V originále
Odborná kniha shrnuje výsledky specifického výzkumu prováděného pracovníky katedry výtvarné výchovy PdF MU Brno ve spolupráci s doktorandy zaměřeného na inovativní tendence ve výtvarné pedagogice v minulých třiceti letech. Autoři použili metodu kvalitativního výzkumu - akční výzkum, pozorování, analýza procesu, případové studie. V testech jsou řešeny otázky poznávání vizuální gramatiky,způsoby pořizovaní a šíření obrazu, procesy vnímání výtvarného umění, mezioborové vztahy v humanitních oborech s akcentem na výtvarnou pedagogiku. V kontextu uvedení zahraničních zdrojů a zkušeností ze stáží se zaměřují také na hypertrofii audiovizuality a možnosti vytváření opozice k tomuto problému ve vizuální komunikaci různými způsoby – rozvíjením akcí, interaktivních cvičení, posilováním performativity. Znovuobjevovaný zájem o tělo je aktualizován i za účasti nových médií, kdy tělo není adorováno obrazem, nýbrž je zkoumáno v sociálních kontextech. Ústřední téma nazvané Trasy v umění a v edukaci je takto zkoumáno nejnovějšími metodami a je reflektováno v jednotlivých kapitolách, jejichž obsah koresponduje se současnými dizertačními projekty.
In English
Monograph summarizes the results of specific research conducted by staff of the Department of Art Education of Masaryk University in Brno in collaboration with doctoral students focusing on innovative trends in art education in the past thirty years. The authors used qualitative research methods - action research, observation, process analysis, case studies. The tests are dealt with questions exploring the visual grammar, ways of capturing and disseminating images, processes perception of art, interdisciplinary relationships in the humanities with an emphasis on art education. In the context of the introduction of foreign resources and experience from internships will also focus on hypertrophy audiovizuality and the possibility of creating opposition to this problem in visual communication in various ways - by developing events, interactive exercises, strengthening performativity. Rediscovering interest in the body is updated with the participation of new media when the body is adored image, but is examined in social contexts. The central theme entitled Routes in arts and education is thus examined the latest methods and is reflected in the individual chapters, whose content corresponds with the current disertation projects.
Links
MUNI/A/0928/2013, interní kód MU |
|