Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě?
LOJDOVÁ, Kateřina and Josef LUKAS. Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě? (How do Student Teachers Use Power in the Classroom?). In 23. výroční konference ČAPV, Pedagogická fakulta ZČU v Plzni. 2015. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě? |
Name (in English) | How do Student Teachers Use Power in the Classroom? |
Authors | LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | 23. výroční konference ČAPV, Pedagogická fakulta ZČU v Plzni, 2015. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/15:00081358 |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | moc; smíšený výzkum; studenti učitelství |
Keywords in English | power; mixed methods design; student teachers |
Changed by | Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 4/4/2016 11:28. |
Abstract |
---|
Příspěvek pojednává o podobách moci ve školních třídách studentů učitelství. V rámci projektu GAČR GA13-24456S analyzujeme výuku 8 studentů učitelství v průběhu jejich dlouhodobé praxe (6 vyučovacích hodin u každého studenta). Naším cílem je popsat, jak je moc ve třídách studentů učitelství vyjednávána, udržována a vnímána. Zaměřujeme se přitom na donucovací, odměňovací, legitimní, referenční a expertní moc vycházející z teorie Frenche a Ravena (1959). |
Abstract (in English) |
---|
This paper focuses on power relationships in the classes taught by student teachers. We analyse 8 student teachers during their long term practice (6 classes for each student teacher). The aim of the project is to describe in detail how power is negotiated, used, and perceived by student teachers and their pupils on the level of lower secondary schools. We focus on power bases defined by French and raven (1959): reward, coercive, legitimate, referent, expert. |
Links | |
---|---|
GA13-24456S, research and development project | Name: Moc ve školních třídách studentů učitelství |
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers |
PrintDisplayed: 12/10/2024 18:16