LOJDOVÁ, Kateřina and Josef LUKAS. Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě? (How do Student Teachers Use Power in the Classroom?). In 23. výroční konference ČAPV, Pedagogická fakulta ZČU v Plzni. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě?
Name (in English) How do Student Teachers Use Power in the Classroom?
Authors LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 23. výroční konference ČAPV, Pedagogická fakulta ZČU v Plzni, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00081358
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) moc; smíšený výzkum; studenti učitelství
Keywords in English power; mixed methods design; student teachers
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 4/4/2016 11:28.
Abstract
Příspěvek pojednává o podobách moci ve školních třídách studentů učitelství. V rámci projektu GAČR GA13-24456S analyzujeme výuku 8 studentů učitelství v průběhu jejich dlouhodobé praxe (6 vyučovacích hodin u každého studenta). Naším cílem je popsat, jak je moc ve třídách studentů učitelství vyjednávána, udržována a vnímána. Zaměřujeme se přitom na donucovací, odměňovací, legitimní, referenční a expertní moc vycházející z teorie Frenche a Ravena (1959).
Abstract (in English)
This paper focuses on power relationships in the classes taught by student teachers. We analyse 8 student teachers during their long term practice (6 classes for each student teacher). The aim of the project is to describe in detail how power is negotiated, used, and perceived by student teachers and their pupils on the level of lower secondary schools. We focus on power bases defined by French and raven (1959): reward, coercive, legitimate, referent, expert.
Links
GA13-24456S, research and development projectName: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers
PrintDisplayed: 28/4/2024 05:53