Detailed Information on Publication Record
2015
Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě?
LOJDOVÁ, Kateřina and Josef LUKASBasic information
Original name
Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě?
Name (in English)
How do Student Teachers Use Power in the Classroom?
Authors
LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
23. výroční konference ČAPV, Pedagogická fakulta ZČU v Plzni, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/15:00081358
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
moc; smíšený výzkum; studenti učitelství
Keywords in English
power; mixed methods design; student teachers
Změněno: 4/4/2016 11:28, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
V originále
Příspěvek pojednává o podobách moci ve školních třídách studentů učitelství. V rámci projektu GAČR GA13-24456S analyzujeme výuku 8 studentů učitelství v průběhu jejich dlouhodobé praxe (6 vyučovacích hodin u každého studenta). Naším cílem je popsat, jak je moc ve třídách studentů učitelství vyjednávána, udržována a vnímána. Zaměřujeme se přitom na donucovací, odměňovací, legitimní, referenční a expertní moc vycházející z teorie Frenche a Ravena (1959).
In English
This paper focuses on power relationships in the classes taught by student teachers. We analyse 8 student teachers during their long term practice (6 classes for each student teacher). The aim of the project is to describe in detail how power is negotiated, used, and perceived by student teachers and their pupils on the level of lower secondary schools. We focus on power bases defined by French and raven (1959): reward, coercive, legitimate, referent, expert.
Links
GA13-24456S, research and development project |
|