k 2015

Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě?

LOJDOVÁ, Kateřina and Josef LUKAS

Basic information

Original name

Jak studenti učitelství pracují s mocí ve školní třídě?

Name (in English)

How do Student Teachers Use Power in the Classroom?

Authors

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

23. výroční konference ČAPV, Pedagogická fakulta ZČU v Plzni, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00081358

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

moc; smíšený výzkum; studenti učitelství

Keywords in English

power; mixed methods design; student teachers
Změněno: 4/4/2016 11:28, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek pojednává o podobách moci ve školních třídách studentů učitelství. V rámci projektu GAČR GA13-24456S analyzujeme výuku 8 studentů učitelství v průběhu jejich dlouhodobé praxe (6 vyučovacích hodin u každého studenta). Naším cílem je popsat, jak je moc ve třídách studentů učitelství vyjednávána, udržována a vnímána. Zaměřujeme se přitom na donucovací, odměňovací, legitimní, referenční a expertní moc vycházející z teorie Frenche a Ravena (1959).

In English

This paper focuses on power relationships in the classes taught by student teachers. We analyse 8 student teachers during their long term practice (6 classes for each student teacher). The aim of the project is to describe in detail how power is negotiated, used, and perceived by student teachers and their pupils on the level of lower secondary schools. We focus on power bases defined by French and raven (1959): reward, coercive, legitimate, referent, expert.

Links

GA13-24456S, research and development project
Name: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers