VLČKOVÁ, Kateřina, Karolína PEŠKOVÁ, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK and Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ. Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti (Learner strategies in English as a foreign language and their relation to achievement). Brno: Masarykova univerzita, 2014, 474 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 41. ISBN 978-80-210-7574-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti
Name in Czech Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti
Name (in English) Learner strategies in English as a foreign language and their relation to achievement
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, 474 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 41, 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW full text Munispace
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00081376
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7574-0
Keywords (in Czech) strategie učení; strategie užívání jazyka; sekvence strategií; shluky strategií; řečové dovednosti; jazykové úlohy; úspěšnost řešení úloh; angličtina jako cizí jazyk
Keywords in English learner strategies; language use strategies; strategy sequences; strategy clusters; language skills; language tasks; achievement in language tasks; English as a foreign language
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 20/6/2017 14:11.
Abstract
Monografie prezentuje výsledky výzkumu žákovských strategií (především strategií užívání jazyka) uplatňovaných při učení se angličtině jako cizímu jazyku na konci základního vzdělávání. Žáky deklarované používání strategií je dáno do souvislosti s indikátory jejich vzdělávacích výsledků, jako jsou skóre z úloh KET na úrovni A2 či známka z anglického jazyka. Strategie a úspěšnost řešení úloh jsou zkoumány u řečových dovedností čtení, poslech, mluvení a psaní a v kontextu dalších proměnných, jako jsou učební a výkonová motivace, styly učení či podpora strategií učitelem. Smíšený výzkum kombinuje dotazníky, didaktický test a volné písemné výpovědi žáků o používaných strategiích při řešení úloh. Výzkumný vzorek zahrnuje 462 žáků 9. ročníku z 16 škol náhodného výběru v Jihomoravském kraji.
Abstract (in English)
The monograph presents research into learner strategies (above all language use strategies) in English as a foreign language at the end of compulsory education (ISCED2) in the Czech Republic. The strategy use declared by students was analysed in relation to indicators of their language achievement (KET tasks´ scores, grade in English etc.). Strategies and achievement were measured for the language skills listening, reading, speaking, and writing; and in the context of other variables, like learning motivation, learning styles or teacher´s strategy support. Mixed methods design combined questionnaires, knowledge test and written open statements about strategies used in tasks’ solving. The probability sample consisted of 462 students of the 9th grade of 16 schools.
Links
GAP407/12/0432, research and development projectName: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Investor: Czech Science Foundation, Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences
PrintDisplayed: 25/4/2024 17:25