FLAŠAR, Martin. Stará místo nové. Proč interpretace nahrazuje současnou hudební tvorbu? (Old instead of new. Why interpretation replaces current musical production?). In Vereš, Jozef. Ars longa, vita brevis. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta. p. 89-104. Hudba - integrácie - interpretácie 18. ISBN 978-80-558-0843-7. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stará místo nové. Proč interpretace nahrazuje současnou hudební tvorbu?
Name (in English) Old instead of new. Why interpretation replaces current musical production?
Authors FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Nitra, Ars longa, vita brevis, p. 89-104, 16 pp. Hudba - integrácie - interpretácie 18, 2015.
Publisher Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00085511
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-558-0843-7
Keywords in English music creation; music performace; early music; contemporary music
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 30/3/2016 21:05.
Abstract
Následující příspěvek je založen spíše na hypotézách určených k diskuzi. V posledních letech lze v české hudební kultuře pozorovat silnou tendenci k vytlačování soudobé hudby hudbou starou. Procesy, které vedou k této paradoxní situaci, mají řadu historických příčin. Hnutí Nové hudby definitivně ztratilo své posluchače kvůli svému pohrdání publikem a elitářství. Na druhé straně hnutí staré hudby hudbě zjevně navrací lidský rozměr s jistou mírou nepřesnosti, nedokonalosti, křehkosti a hluboké emocionality. Prohrála už Nová hudba definitivně svou bitvu o posluchače? Jaké jsou její šance pro nejbližší budoucnost?
Abstract (in English)
The following contribution is based more on assumptions intended for discussion. In Czech music of recent years there can be observed a strong tendency for an extrusion of contemporary music by early music. Processes that lead to the paradoxical situation have a number of historical reasons. New Music movement finally lost its audience because of his contempt for the audience and elitism. On the other hand, the movement for the early music apparently restores the human dimension in music with a certain degree of inaccuracy, imperfection, fragility and deep emotionality. Has the New music finally lost its battle for listener? What are her chances for the immediate future?
Links
MUNI/A/1179/2014, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 20/4/2024 03:05