a 2015

Výchova k onkologické prevenci ve škole

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva

Basic information

Original name

Výchova k onkologické prevenci ve škole

Name in Czech

Výchova k onkologické prevenci ve škole

Name (in English)

Cancer prevention in schoolbased environment

Authors

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva

Edition

2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISSN

Keywords (in Czech)

výchova k onkologické prevenci; onkologická prevence ve škole; dětské představy o rakovině; dětské pojetí rakoviny

Keywords in English

cancer education; cancer prevention in school; children´s ideas about cancer; children´s conception of cancer
Změněno: 30/3/2016 10:48, PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Onkologická prevence ve škole Iva Žaloudíková Východiska Výchovu k onkologické prevenci ve škole u dětí primárního stupně je možné zařadit do tematického okruhu člověk a jeho zdraví. Tento věk je klíčovým obdobím pro formování adekvátních kompetencí k udržování a podpoře vlastního zdraví. Zde jsou položeny základy návyků, postojů a vzorců chování pro celý budoucí život dítěte. Problematika onkologické prevence na základních školách nebyla zatím v České republice v našich podmínkách systematicky řešena. Uvedená studie zjišťuje a popisuje jedinečné interpretace a představy dětí o rakovině, tzv. dětské prekoncepty, a podává návod na jejich využití ve výchově a vzdělávání. Věnuje se nejvýznamnějším rizikovým faktorům zdravého životního stylu, a to předně nezdravé výživě, kouření a pohybové inaktivitě se zaměřením na prevenci. Podává přehled o onkologických preventivních programech pro děti vytvořených a užívaných v zahraničí a zdůrazňuje zařazení onkologické prevence do kurikula školy. Cílem šetření je zjistit kognitivní dimenzi prekoncepce pojmu rakovina a její změnu po intervenci (zavedení preventivního programu). Pro zjištění prekoncepce pojmu rakovina byla použita metoda kresby a polostrukturovaného rozhovoru. Zkoumaný soubor obsahoval 311 respondentů v pre-testu a 373 dětí v post-testu. Ověření proběhlo formou kvaziexperimentu (bez náhodného výběru respondentů) s experimentální (intervenovanou) a kontrolní skupinou se sběrem dat před a po intervenci. Analýza kvalitativních dat, jejich klasifikace a třídění byla provedena analýzou obsahu pomocí otevřeného kódování se zavedením systému kategorií. Kvantitativní analýza byla provedena v programu EPI Info 6.0 CZ, zjišťěním statisticky významných rozdílů četností před a po intervenci chí-kvadrát testem a jeho modifikací podle Yatse a Fischera (testem pro malá čísla). Výsledky: Šetřením bylo zjištěno, že děti popisují rakovinu jako nemoc obávanou, nevyléčitelnou, spojovaly ji se smrtí, se závažným ohrožením zdraví, infekcí. Popisují ji jako nemoc napadající více orgánů v těle, nejčastěji plíce. Příčinu nemoci spatřují děti především v kouření, konzumaci alkoholu, v environmentálních faktorech a nezdravé výživě. Mnohdy se objevují smíšené navzájem si odporující souběžné představy o příčinách rakoviny v působení mikroorganismů společně s účinkem kouření. Děti vidí prevenci v nekouření, dodržování zásad zdravé výživy, abstinenci alkoholu, dostatku pohybu, ochraně před znečištěným ovzduším (před pasivním kouřením) aj. Objevily se i miskoncepce (mylné představy) v příčinách nemoci způsobené bacily. Závěr Změna kognitivní dimenze pojmu rakovina po intervenci byla prokázána v častější představě dětí o rakovině jako onemocnění různých orgánů těla, o specifickém onemocnění plic, ve větší informovanosti o možnostech prevence v nekouření, konzumaci zdravé výživy, omezováním alkoholu a ochranou před negativními vlivy životního prostředí. Výchova k onkologické prevenci byla doporučena k zařazení do školního kurikula resp. do výchovy ke zdraví.