e 2015

IMPLEMENTACE PROGRAMU „NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT“ DO PRAXE ZÁKLADNÍCH ŠKOL V ČR

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva

Basic information

Original name

IMPLEMENTACE PROGRAMU „NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT“ DO PRAXE ZÁKLADNÍCH ŠKOL V ČR

Authors

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva

Edition

2015. vyd. Brno, 6 pp. Závěrečná zpráva o projektu IMPLEMENTACE PROGRAMU, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

prevence kouření; preventivní program; zdravý životní styl

Keywords in English

smoking prevention; preventive program; healthy lifestyle
Změněno: 9/3/2016 09:43, PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Po oslovení škol elektronickou poštou nám došly vyplněné formuláře od 31 základních škol. Z dotazníků vyplynulo, že ve školním roce 2014/15 prošlo programem 3 681 dětí. Program byl využit především ve výuce prvouky u dětí 1. a 2. třídy v tématech lidské tělo, zdravý životní styl, volný čas, přírodovědy ve 4. a 5. ročníku, také ve vlastivědě. Rovněž jej učitelé využili ve čtení a vyprávění příběhů, psaní slohové práce s tématem kouření a zdravého životního stylu, tvoření básně, dramatizace. Téma propojili s výtvarnou výchovou (kreslení plakátu, zvířátek, lidských orgánů, koláž srdce, svého erbu, modelování ovoce a zeleniny), tělesnou výchovou (správné dýchání, dechová cvičení, znalosti svalů, měření kapacity plic, počítání tepu před a po zátěži, posilování a kondiční cvičení pro zdraví), matematikou (slovní úlohy o zdraví, zjišťování finanční náročnosti kouření na rodinný rozpočet, statistika kouření), environmentální výchovou (terénní úkol sčítání nalezených nedopalků v blízkém okolí, úklid životního prostředí), pracovními činnostmi (příprava zdravého jídla, zdravý talíř, ovocné špízy ve školní kuchyňce) a angličtinou (slovní zásoba s tématikou zdravé výživy, zdraví a nemoci). Polovina škol jej zařadila do Minimálního preventivního programu jako součást primární prevence rizikového chování a třetina do školního vzdělávacího programu. Celkem programu věnovali asi 5 výukových hodin, často v projektovém dni nebo i v rámci pravidelné výuky, někdy ve škole v přírodě. Asi polovina škol pracovala se všemi lekcemi, jiné vybraly jen některé při modelových situacích, vyplňování pracovních listů, hraní her atd. Program propojili s jinými školními nebo celorepublikovými projekty např. Vím, co jím a piju, Veselé zoubky, Hasík, Den zdraví, Den bez tabáku, Den Země, Ovoce a zelenina do škol, Čisté ruce, Mléko do škol, Ochrana člověka za mimořádných událostí, Sběr papíru a víček, Zdraví máme jen jedno, Stop drogám, Zdravá škola, Branný den, Zdravá pětka, Stop kouření aj. Rodiče byli o programu informováni většinou osobně na třídních schůzkách, ale také přes internet, informace byly na webu školy nebo v elektronické žákovské knížce. Na některých školách informováni vůbec nebyli. Jejich spolupráce spočívala ve společné diskusi o kouření doma a ve společném plnění domácích úkolů. Někde však rodiče nespolupracovali vůbec. Někteří rodiče program ocenili, většinou se však k němu nevyjádřili. Měli i výhrady k programu jako nepřiměřenému zásahu školy do soukromí.