Detailed Information on Publication Record
2015
IMPLEMENTACE PROGRAMU „NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT“ DO PRAXE ZÁKLADNÍCH ŠKOL V ČR
ŽALOUDÍKOVÁ, IvaBasic information
Original name
IMPLEMENTACE PROGRAMU „NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT“ DO PRAXE ZÁKLADNÍCH ŠKOL V ČR
Authors
ŽALOUDÍKOVÁ, Iva
Edition
2015. vyd. Brno, 6 pp. Závěrečná zpráva o projektu IMPLEMENTACE PROGRAMU, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Přehledové a vzdělávací texty
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
prevence kouření; preventivní program; zdravý životní styl
Keywords in English
smoking prevention; preventive program; healthy lifestyle
Změněno: 9/3/2016 09:43, PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Abstract
V originále
Po oslovení škol elektronickou poštou nám došly vyplněné formuláře od 31 základních škol. Z dotazníků vyplynulo, že ve školním roce 2014/15 prošlo programem 3 681 dětí. Program byl využit především ve výuce prvouky u dětí 1. a 2. třídy v tématech lidské tělo, zdravý životní styl, volný čas, přírodovědy ve 4. a 5. ročníku, také ve vlastivědě. Rovněž jej učitelé využili ve čtení a vyprávění příběhů, psaní slohové práce s tématem kouření a zdravého životního stylu, tvoření básně, dramatizace. Téma propojili s výtvarnou výchovou (kreslení plakátu, zvířátek, lidských orgánů, koláž srdce, svého erbu, modelování ovoce a zeleniny), tělesnou výchovou (správné dýchání, dechová cvičení, znalosti svalů, měření kapacity plic, počítání tepu před a po zátěži, posilování a kondiční cvičení pro zdraví), matematikou (slovní úlohy o zdraví, zjišťování finanční náročnosti kouření na rodinný rozpočet, statistika kouření), environmentální výchovou (terénní úkol sčítání nalezených nedopalků v blízkém okolí, úklid životního prostředí), pracovními činnostmi (příprava zdravého jídla, zdravý talíř, ovocné špízy ve školní kuchyňce) a angličtinou (slovní zásoba s tématikou zdravé výživy, zdraví a nemoci). Polovina škol jej zařadila do Minimálního preventivního programu jako součást primární prevence rizikového chování a třetina do školního vzdělávacího programu. Celkem programu věnovali asi 5 výukových hodin, často v projektovém dni nebo i v rámci pravidelné výuky, někdy ve škole v přírodě. Asi polovina škol pracovala se všemi lekcemi, jiné vybraly jen některé při modelových situacích, vyplňování pracovních listů, hraní her atd. Program propojili s jinými školními nebo celorepublikovými projekty např. Vím, co jím a piju, Veselé zoubky, Hasík, Den zdraví, Den bez tabáku, Den Země, Ovoce a zelenina do škol, Čisté ruce, Mléko do škol, Ochrana člověka za mimořádných událostí, Sběr papíru a víček, Zdraví máme jen jedno, Stop drogám, Zdravá škola, Branný den, Zdravá pětka, Stop kouření aj. Rodiče byli o programu informováni většinou osobně na třídních schůzkách, ale také přes internet, informace byly na webu školy nebo v elektronické žákovské knížce. Na některých školách informováni vůbec nebyli. Jejich spolupráce spočívala ve společné diskusi o kouření doma a ve společném plnění domácích úkolů. Někde však rodiče nespolupracovali vůbec. Někteří rodiče program ocenili, většinou se však k němu nevyjádřili. Měli i výhrady k programu jako nepřiměřenému zásahu školy do soukromí.