JAGOŠOVÁ, Lucie and Lenka MRÁZOVÁ. Tradition of museum pedagogy in the Czech Republic and the role of Brno museology in its development. Museologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 4, No 2, p. 56-64. ISSN 1805-4722.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tradition of museum pedagogy in the Czech Republic and the role of Brno museology in its development
Name in Czech Tradice muzejní pedagogiky v České republice a role brněnské muzeologie na jejím vývoji
Authors JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka MRÁZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Museologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1805-4722.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00085644
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) muzejní pedagogika; výuka muzeologie; Masarykova univerzita; kurikulum muzeologie
Keywords in English museum pedagogy; education in museology; Masaryk University; curriculum of museology
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD., učo 56041. Changed: 8/1/2019 10:47.
Abstract
Museum pedagogy with all its theoretical and practical aspects is a discipline, which in the Czech Republic currently experiences a period of boom. The past twenty years of unrestricted development, when museums ceased to serve as a tool of official propaganda and returned to free interpretation of their collections, saw not only an increase in interest of the society in museums but also a struggle of museums for new audience. From a practical view we thus find a wide offer of activities and fringe programmes of various quality, and on a theoretical level we can follow up the interest of museologists and pedagogues in the hinterland of the discipline. Museum pedagogy in the Czech Republic rests on a solid base of a long-time tradition. The paper gives a brief overview of the development of this discipline in the Czech Republic both on a theoretical level and from the view of education at the Masaryk University in Brno.
Abstract (in Czech)
Muzejní pedagogika ve své teoretické i prakticistní rovině je oborem, který v České republice zažívá úspěšné období. Za posledních dvacet let vývoje společnosti, kdy muzea přestala být nástrojem režimních sdělení, ale vrátila se ke svobodné interpretaci sbírek, stoupl nejen zájem společnosti o muzea, ale především zájem muzeí o návštěvníky. V prakticistní rovině tak v různorodé kvalitě nacházíme pestrou nabídku aktivit a doprovodných programů, v teoretické rovině můžeme sledovat zájem muzeologů i pedagogů o zázemí oboru. Zázemí muzejní pedagogiky v České republice stojí ovšem na pevných základech dlouholeté tradice. Příspěvek je krátkým připomenutím vývoje oboru v České republice jak v rovině teoretické, tak i v rovině jeho výuky na Masarykově univerzitě v Brně.
Links
MUNI/A/1130/2014, interní kód MUName: Archeologická terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IV
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 4/6/2024 21:00