RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Mezigenerační učení v komunitě : obsah a podnímky (Intergenerational learning in the community : content and conditions). In Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň. 2015. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Mezigenerační učení v komunitě : obsah a podnímky |
Name (in English) | Intergenerational learning in the community : content and conditions |
Authors | RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Konference ČAPV 2015, Fakulta pedagogická ZČU v Plzni, 16.-18. 9. 2015, Plzeň, 2015. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/15:00081429 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | mezigenerační učení; komunita |
Keywords in English | intergenerational learning; community |
Tags | mzok, rivok |
Changed by | Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 23/3/2016 09:32. |
Abstract |
---|
V příspěvku se soustřeďujeme na mezigenerační učení v komunitě. Hlavní výzkumnou otázkou je "co a jak se vzájemně učí příslušníci různých generací a jaké mají příležitosti k vzájemnému učení v prostředí komunit a komunitního vzdělávání". Hlavní výzkumná otázka je zarámována tématy mezigenerační spolupráce, sdílení, vztahů a vzájemné podpory. Teoretickými východisky jsou pro nás dva koncepty: koncept celoživotního učení a koncept mezigeneračního učení, jež chápeme jako "postup, který si klade za cíl přivést lidi dohromady cílevědomými, vzájemně prospěšnými aktivitami, které podporují větší porozumění a respekt mezi generacemi, a mohou přispět k budování soudržnosti komunit" (Fischer, 2008, s. 8). Právě do prostředí komunit a komunitního vzdělávání, konkrétně soustřeďujeme svoji výzkumnou pozornost na mezigenerační programy. Navrhovaný příspěvek vychází z první kvalitativní fáze čtyřletého projektu. Ta je postavena na výzkumné technice tzv. obserview, tzn. pozorování chování a následné zkoumání interpretací chování aktéry pomocí hloubkových skupinových rozhovorů. Za jednotku analýzy je zvolena situace, což je zárukou komplexního přístupu ke sledovanému jevu. Analýza dat je vedena hledáním pravidelností v situacích učení, dále potřebou zasazení situací učení do relevantních sociálních a kulturních kontextů. Účelem této kvalitativní fáze je vyčerpávající deskripce a explanace situací mezigeneračního učení v prostředí komunitních programů. Tato fáze má být opěrným bodem ke kvantitativní fázi výzkumu mezigeneračního učení. Od této kvalitativní fáze založené na výzkumné technice obserview. Očekáváme, že nám pomůže: rozšířit či zpochybnit existující teorii; stane se doplňujícím zdrojem hypotéz pro následný kvantitativní výzkum. |
Abstract (in English) |
---|
The paper focuses on intergenerational learning in the community. The main research question is "what and how they are taught members of different generations and what are the opportunities for mutual learning in the communities and community education." The main research question is framed themes of intergenerational cooperation, sharing, relationships and mutual support. Theoretical bases for us are two concepts: the concept of lifelong learning and the concept of intergenerational learning, which is understood as "a procedure that aims to bring people together purposive and mutually beneficial activities which promote greater understanding and respect between generations and may contribute to building community cohesion"(Fischer, 2008, p. 8). Now into community and community education, specifically concentrating its research focus on intergenerational programs. The suggested contribution is based on the first qualitative phase of the four-year project. It is based on a research technique called. Obserview, ie. behavioral observations and interpretations subsequent examination of the behavior of players through in-depth group discussions. As a unit of analysis is chosen situation, ensuring a comprehensive approach to the phenomenon pursued. Data analysis is guided by the search for regularities in learning situations, as well as the need to set up learning situations relevant social and cultural contexts. The purpose of this qualitative phase is a comprehensive description and explanation of situations intergenerational learning in an environment of community programs. This phase should be the fulcrum for quantitative research phase intergenerational learning. From the qualitative phase based on a research technique obserview. We expect that we will help to: extend and challenge the existing theory; becomes an additional source of hypotheses for subsequent quantitative research. |
Links | |
---|---|
GA13-07234S, research and development project | Name: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích |
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments |