DRÁPALA, Daniel. The socio-cultural dimension of peddlery in Moravia and Silesia. Our Europe. Ethnography - ethnology - anthropology of Culture. Poznań: Publishing House of the Poznań Society For The Advancement Of The Arts And Sciences, Neuveden, č. 3, s. 41-60. ISSN 2299-4645. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The socio-cultural dimension of peddlery in Moravia and Silesia
Autoři DRÁPALA, Daniel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Our Europe. Ethnography - ethnology - anthropology of Culture, Poznań, Publishing House of the Poznań Society For The Advancement Of The Arts And Sciences, 2014, 2299-4645.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Archeologie, antropologie, etnologie
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00080314
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Moravia; Silesia; peddlery; migration
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 6. 3. 2016 13:16.
Anotace
Peddling is one way of selling goods, which, unlike other forms of trade, takes place in the home of the customer. The first mention of peddlers is found in the Middle Ages and the early Modern period, but in Central Europe it started evolving in the 18th century. It became a way to get material security for the poor population, especially in mountainous and foothill areas. Peddlery was subjected to the intense control of the authorities and was restricted by certain legal standards. In Moravia and Silesia peddlers were not only local people, but also traders from neighbouring countries of the Habsburg Monarchy (Slovakia, Galicia) or the Balkans. In the majority society a negative stereotype gradually began to form of the peddler, influenced, for example, by traders and artisans from the towns, by printing, by the anti-Semitic movement, etc. But in rural communities peddlers who respected basic ethical norms were able to gain people's trust.
Návaznosti
DF12P01OVV015, projekt VaVNázev: Geografický informační systém tradiční lidové kultury (1750-1900)
Investor: Ministerstvo kultury ČR, Geografický informační systém tradiční lidové kultury (1750 - 1900)
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 16:37