HOVOŘÁKOVÁ, Ivana. Strategie učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka – představení současného výzkumu (Language Learning Strategies in Blind Students of English Language as a Foreign Language- Introduction of Current Research). In Vysokoškolské studium bez bariér. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Strategie učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka – představení současného výzkumu
Name (in English) Language Learning Strategies in Blind Students of English Language as a Foreign Language- Introduction of Current Research
Authors HOVOŘÁKOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vysokoškolské studium bez bariér, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00085773
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) strategie učení; strategie učení se cizímu jazyku; zrakově postižení; nevidomí; anglický jazyk jako cizí jazyk; případová studie
Keywords in English learning strategies; foreign language learning strategies; visually impaired; the blind; English language as a foreign language; case study
Changed by Changed by: Mgr. Ivana Hovořáková, Ph.D., učo 104817. Changed: 3/4/2016 16:59.
Abstract
Strategie učení se cizímu jazyku patří k aktuálním didakticko-pedagogickým tématům. Vlčková je definuje jako soubory postupů používaných žáky k usnadnění získávání, zapamatování, znovu vybavení a používání informací v procesu učení (se) cizímu jazyku. Dosavadní výzkumy věnované strategiím učení se soustředily zejména na většinovou populaci. Poznatky o strategiích učení se cizímu jazyku v rámci speciálního vzdělávání jsou nedostatečné, v českém prostředí téměř nulové. Cílem tohoto příspěvku je nastínit potenciál strategií učení se cizímu jazyku a představit současný výzkum strategií učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka na českých vysokých školách.
Abstract (in English)
Language learning strategies belong among contemporary didactic-educational topics. Vlčková defines them as sets of steps taken by learners to make information acquisition, remembering, recollection and usage in foreign language learning process easier. Research in language learning strategies has so far focused on majority population. Knowledge about language learning strategies in special education is insufficient, in Czech environment almost non-existent. This paper will explain the potential of language learning strategies and will introduce current research into language learning strategies in blind university students in the Czech Republic.
Links
MUNI/A/1137/2014, interní kód MUName: Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům IV (Acronym: AKTEV IV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 2/10/2024 06:55