Detailed Information on Publication Record
2015
Pojetí výuky učitele-dobrovolníka ve školách v subsaharské Africe
OPLOCKÁ, VeronikaBasic information
Original name
Pojetí výuky učitele-dobrovolníka ve školách v subsaharské Africe
Name (in English)
Approach to teaching of teacher-volunteer in schools in sub-Saharan Africa
Authors
OPLOCKÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2015, 14.-18. 12. 2015, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00085861
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
učitelovo pojetí výuky; sebereflexe; výuka v subsaharské Africe; dobrovolník; dobrovolnictví
Keywords in English
approach to teaching; self-reflection; education in sub-Saharan Africa; volunteer; volunteering
Tags
Reviewed
Změněno: 14/4/2016 14:21, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Cílem tohoto příspěvku je popsat, jak vypadá a jakým způsobem je utvářeno pojetí výuky učitele-dobrovolníka, jež se účastní vzdělávacích stáží ve školách v prostředí subsaharské Afriky a které faktory se na tomto procesu podílejí. Pojetí výuky výzkumník operacionalizuje jako: pojetí výukových cílů, pojetí učiva (obsahů), pojetí forem a metod vyučování, pojetí žáka a konečně pojetí samotného učitele. Prostřednictvím kvalitativní analýzy popisujeme, že proces konstruování pojetí výuky probíhá u učitelů-dobrovolníků v subsaharské Africe ve čtyřech fázích: negace, aglutinace, specifikace a integrace. Následně identifikujeme osobnostní a situační faktory, které se na procesu konstrukce pojetí výuky podílejí.
In English
The aim of this paper is to describe how it looks and how it is shaped the approach of teaching the teacher - a volunteer in schools in an environment of sub-Saharan Africa, and what factors are involved in these processes. The approach of teaching is operationalized as: the concept of educational objectives, the concept of curriculum (content), the concept of forms and methods of teaching, the concept of pupil and concept of teacher. Using quantitative analysis, we show that the process of constructing concept of teaching is realised in four stages: negation, agglutination, specifications and integration. Subsequently we identify personality and situational factors that influence this process.
Links
MUNI/A/1219/2014, interní kód MU |
|