k 2015

Pojetí výuky učitele-dobrovolníka ve školách v subsaharské Africe

OPLOCKÁ, Veronika

Basic information

Original name

Pojetí výuky učitele-dobrovolníka ve školách v subsaharské Africe

Name (in English)

Approach to teaching of teacher-volunteer in schools in sub-Saharan Africa

Authors

OPLOCKÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2015, 14.-18. 12. 2015, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00085861

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

učitelovo pojetí výuky; sebereflexe; výuka v subsaharské Africe; dobrovolník; dobrovolnictví

Keywords in English

approach to teaching; self-reflection; education in sub-Saharan Africa; volunteer; volunteering

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 14/4/2016 14:21, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Cílem tohoto příspěvku je popsat, jak vypadá a jakým způsobem je utvářeno pojetí výuky učitele-dobrovolníka, jež se účastní vzdělávacích stáží ve školách v prostředí subsaharské Afriky a které faktory se na tomto procesu podílejí. Pojetí výuky výzkumník operacionalizuje jako: pojetí výukových cílů, pojetí učiva (obsahů), pojetí forem a metod vyučování, pojetí žáka a konečně pojetí samotného učitele. Prostřednictvím kvalitativní analýzy popisujeme, že proces konstruování pojetí výuky probíhá u učitelů-dobrovolníků v subsaharské Africe ve čtyřech fázích: negace, aglutinace, specifikace a integrace. Následně identifikujeme osobnostní a situační faktory, které se na procesu konstrukce pojetí výuky podílejí.

In English

The aim of this paper is to describe how it looks and how it is shaped the approach of teaching the teacher - a volunteer in schools in an environment of sub-Saharan Africa, and what factors are involved in these processes. The approach of teaching is operationalized as: the concept of educational objectives, the concept of curriculum (content), the concept of forms and methods of teaching, the concept of pupil and concept of teacher. Using quantitative analysis, we show that the process of constructing concept of teaching is realised in four stages: negation, agglutination, specifications and integration. Subsequently we identify personality and situational factors that influence this process.

Links

MUNI/A/1219/2014, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A