OPLOCKÁ, Veronika. Pojetí výuky učitele-dobrovolníka ve školách v subsaharské Africe (Approach to teaching of teacher-volunteer in schools in sub-Saharan Africa). In Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2015, 14.-18. 12. 2015. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pojetí výuky učitele-dobrovolníka ve školách v subsaharské Africe
Name (in English) Approach to teaching of teacher-volunteer in schools in sub-Saharan Africa
Authors OPLOCKÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2015, 14.-18. 12. 2015, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00085861
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) učitelovo pojetí výuky; sebereflexe; výuka v subsaharské Africe; dobrovolník; dobrovolnictví
Keywords in English approach to teaching; self-reflection; education in sub-Saharan Africa; volunteer; volunteering
Tags mzok, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 14/4/2016 14:21.
Abstract
Cílem tohoto příspěvku je popsat, jak vypadá a jakým způsobem je utvářeno pojetí výuky učitele-dobrovolníka, jež se účastní vzdělávacích stáží ve školách v prostředí subsaharské Afriky a které faktory se na tomto procesu podílejí. Pojetí výuky výzkumník operacionalizuje jako: pojetí výukových cílů, pojetí učiva (obsahů), pojetí forem a metod vyučování, pojetí žáka a konečně pojetí samotného učitele. Prostřednictvím kvalitativní analýzy popisujeme, že proces konstruování pojetí výuky probíhá u učitelů-dobrovolníků v subsaharské Africe ve čtyřech fázích: negace, aglutinace, specifikace a integrace. Následně identifikujeme osobnostní a situační faktory, které se na procesu konstrukce pojetí výuky podílejí.
Abstract (in English)
The aim of this paper is to describe how it looks and how it is shaped the approach of teaching the teacher - a volunteer in schools in an environment of sub-Saharan Africa, and what factors are involved in these processes. The approach of teaching is operationalized as: the concept of educational objectives, the concept of curriculum (content), the concept of forms and methods of teaching, the concept of pupil and concept of teacher. Using quantitative analysis, we show that the process of constructing concept of teaching is realised in four stages: negation, agglutination, specifications and integration. Subsequently we identify personality and situational factors that influence this process.
Links
MUNI/A/1219/2014, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/6/2024 15:41