SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba : od zobrazování k autorství. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 200 pp. ISBN 978-80-210-7925-0. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Člověk s postižením a výtvarná tvorba : od zobrazování k autorství
Authors SOCHOR, Pavel
Edition 1. vyd. Brno, 200 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
ISBN 978-80-210-7925-0
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 14/1/2016 15:57.
Abstract
Odborná kniha prostřednictvím induktivní a deduktivní výzkumné metody analyzuje oblasti výtvarné tvorby ve speciální pedagogice, výtvarné výchově, arteterapii a umění. Práce je členěna do tří kapitol. První kapitola obsahuje výzkumně-analytickou studii na téma zobrazování postižení ve vybraných obdobích evropských dějin umění. Druhá kapitola se zabývá problematikou výtvarné tvorby ve výchově, vzdělávání i terapii a prezentuje výsledky akčního výzkumu. V úvodu kapitoly hledá komparativní analýzou společná východiska teoretických konceptů arteterapie, speciální výtvarné výchovy a inkluzivní výtvarné didaktiky. Třetí kapitola se věnuje etablování osob s postižením jako autorů výtvarných artefaktů a jejich umělecké tvorby. Zároveň v případových studiích hodnotí uměleckou tvorbu jako specifickou strategii sociální inkluze.
Abstract (in English)
This book analyzes through theoretical research the field of art creation in special education, art education, art therapy and visual art. The work is divided into three chapters. The first chapter contains analytical study focusing on disability images in visual arts in selected periods of European art history. The second chapter deals with art work creation in education and therapy and presents outcomes of an action research.It aims to compare and interpret new theoretical foundations of art therapy, special art education and inclusive art didactics. The final chapter focuses on establishment of authors with disabilities as artists and art creation as a specific strategy for social inclusion. At the same time it values artistic creation as a specific strategy of social inclusion.
PrintDisplayed: 23/4/2024 14:28