Detailed Information on Publication Record
2015
Avantgardní sňatek umění a politiky
MUSILOVÁ, MartinaBasic information
Original name
Avantgardní sňatek umění a politiky
Name (in English)
Avant-guard Marriage of Art and Politics
Authors
MUSILOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2015, 0862-5409
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00081464
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
divadlo; strukturalismus; politika
Keywords in English
theatre; structuralism; politics
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 19/3/2016 22:39, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.
V originále
Studie je věnována vlivu ideologie a politiky na teoretické texty J. Honzla od dvacátých do padesátých let 20. století. Vychází z analýzy textů Mimický znak a mimický příznak, Herecká inspirace a Definice mimiky a věnuje se rovněž recepci ruského a sovětského divadla v meziválečném Československu, vztahu české levicové avantgardy ke konstruktivistické avantgardě sovětské, osobním kontaktům jednotlivých tvůrců a vztahu k početné ruské emigraci na území Československa. Tyto okolnosti ovlivňovaly nejen Honzlovy politické postoje, ale i umělecké. V jeho textech se tento vliv odráží v proměně pojetí konceptů konvence a spontaneity nebo ve vztahu ke K. S. Stanislavskému.
In English
The study explores the influence of ideology and politics on theoretical texts of Jindřich Honzl, written between 1920s and 1950s. The author analyzes the texts "Mimic Sign and Mimic Symptoms", "Actor's Inspiration", and "The Definition of the Mimics", discusses the reception of Russian and Soviet theater in the interwar Czechoslovakia, the relationship of Czech leftist avant-garde with the Soviet constructivist avant-garde, personal contacts of individual artists and relationships with the numerous Russian emigrants to Czechoslovakia. These circumstances influenced not only Honzl's political attitudes, but also his artistic practice. The impact of these factors is reflected in his texts, namely in the re-evaluation of the concept of convention and spontaneity or of his relation to K. S. Stanislavski.
Links
GAP409/11/1082, research and development project |
|