J 2015

Avantgardní sňatek umění a politiky

MUSILOVÁ, Martina

Basic information

Original name

Avantgardní sňatek umění a politiky

Name (in English)

Avant-guard Marriage of Art and Politics

Authors

MUSILOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2015, 0862-5409

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00081464

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

divadlo; strukturalismus; politika

Keywords in English

theatre; structuralism; politics

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2016 22:39, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie je věnována vlivu ideologie a politiky na teoretické texty J. Honzla od dvacátých do padesátých let 20. století. Vychází z analýzy textů Mimický znak a mimický příznak, Herecká inspirace a Definice mimiky a věnuje se rovněž recepci ruského a sovětského divadla v meziválečném Československu, vztahu české levicové avantgardy ke konstruktivistické avantgardě sovětské, osobním kontaktům jednotlivých tvůrců a vztahu k početné ruské emigraci na území Československa. Tyto okolnosti ovlivňovaly nejen Honzlovy politické postoje, ale i umělecké. V jeho textech se tento vliv odráží v proměně pojetí konceptů konvence a spontaneity nebo ve vztahu ke K. S. Stanislavskému.

In English

The study explores the influence of ideology and politics on theoretical texts of Jindřich Honzl, written between 1920s and 1950s. The author analyzes the texts "Mimic Sign and Mimic Symptoms", "Actor's Inspiration", and "The Definition of the Mimics", discusses the reception of Russian and Soviet theater in the interwar Czechoslovakia, the relationship of Czech leftist avant-garde with the Soviet constructivist avant-garde, personal contacts of individual artists and relationships with the numerous Russian emigrants to Czechoslovakia. These circumstances influenced not only Honzl's political attitudes, but also his artistic practice. The impact of these factors is reflected in his texts, namely in the re-evaluation of the concept of convention and spontaneity or of his relation to K. S. Stanislavski.

Links

GAP409/11/1082, research and development project
Name: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Czech Science Foundation, Czech Structuralist Thought on Theatre: Context and Potency