Detailed Information on Publication Record
2015
Hodnoty v opravdovém světě
BINKA, Bohuslav, Jan ČINČERA and Martin ČERNÝBasic information
Original name
Hodnoty v opravdovém světě
Name (in English)
Values in the Real World
Authors
BINKA, Bohuslav (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan ČINČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin ČERNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Envigogika, Praha, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/15:00085942
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
hodnoty; environmentální výchova; Schwartzova teorie hodnot; model Real World Learning
Keywords in English
values; environmental education; Schwarz’ theory of universal values; the Real World Learning model
Tags
Reviewed
Změněno: 15/1/2016 11:12, doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
V originále
Článek analyzuje možností využití Schwartzovy teorie hodnot pro programy zpracované podle modelu Real World Learning. V první části představuje Schwartzovu teorii a její základní východiska. Ve druhé upozorňuje na její kritickou reflexi vyplývající z prací Pareta a Sorela. Jejím jádrem je přílišný „optimismus“ teorie, nepředpokládající schopnost hodnoty moci „maskovat“ se za jiné hodnoty. Na základě této kritiky článek upozorňuje na možná rizika nereflektované snahy prosazovat ve výchově hodnoty univerzalismu a benevolence pomocí mocenského diskursu, a navrhuje jejich prevenci pomocí otevřené sebereflexe učitele.
In English
The paper analysis how the Schwartz’ theory of universal values promoted in the Real World Learning Model might be applied in educational practice. In its first part it introduces the Schwartz’ theory and its basic assumptions. In the second part it presents its critical reflection based on works of Pareto and Sorel. As they argue, the theory is too “optimistic” as it does not presuppose the ability of value of power to “mask” itself for other values. On the basis of this criticism, the paper discusses possible risks of non-reflected effort to force values of univerzalism or benevolence in education by the means of power discourse, and recommends an open self-reflection of a teacher as a prevention of such a risk.