J 2015

Hodnoty v opravdovém světě

BINKA, Bohuslav, Jan ČINČERA and Martin ČERNÝ

Basic information

Original name

Hodnoty v opravdovém světě

Name (in English)

Values in the Real World

Authors

BINKA, Bohuslav (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan ČINČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin ČERNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Envigogika, Praha, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/15:00085942

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

hodnoty; environmentální výchova; Schwartzova teorie hodnot; model Real World Learning

Keywords in English

values; environmental education; Schwarz’ theory of universal values; the Real World Learning model

Tags

Reviewed
Změněno: 15/1/2016 11:12, doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek analyzuje možností využití Schwartzovy teorie hodnot pro programy zpracované podle modelu Real World Learning. V první části představuje Schwartzovu teorii a její základní východiska. Ve druhé upozorňuje na její kritickou reflexi vyplývající z prací Pareta a Sorela. Jejím jádrem je přílišný „optimismus“ teorie, nepředpokládající schopnost hodnoty moci „maskovat“ se za jiné hodnoty. Na základě této kritiky článek upozorňuje na možná rizika nereflektované snahy prosazovat ve výchově hodnoty univerzalismu a benevolence pomocí mocenského diskursu, a navrhuje jejich prevenci pomocí otevřené sebereflexe učitele.

In English

The paper analysis how the Schwartz’ theory of universal values promoted in the Real World Learning Model might be applied in educational practice. In its first part it introduces the Schwartz’ theory and its basic assumptions. In the second part it presents its critical reflection based on works of Pareto and Sorel. As they argue, the theory is too “optimistic” as it does not presuppose the ability of value of power to “mask” itself for other values. On the basis of this criticism, the paper discusses possible risks of non-reflected effort to force values of univerzalism or benevolence in education by the means of power discourse, and recommends an open self-reflection of a teacher as a prevention of such a risk.