BINKA, Bohuslav, Jan ČINČERA and Martin ČERNÝ. Hodnoty v opravdovém světě (Values in the Real World). Envigogika. Praha: Univerzita Karlova, 2015, vol. 10, No 3, p. 1-16. ISSN 1802-3061. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/18023061.505.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hodnoty v opravdovém světě
Name (in English) Values in the Real World
Authors BINKA, Bohuslav (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan ČINČERA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin ČERNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Envigogika, Praha, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/15:00085942
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.14712/18023061.505
Keywords (in Czech) hodnoty; environmentální výchova; Schwartzova teorie hodnot; model Real World Learning
Keywords in English values; environmental education; Schwarz’ theory of universal values; the Real World Learning model
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D., učo 6956. Changed: 15/1/2016 11:12.
Abstract
Článek analyzuje možností využití Schwartzovy teorie hodnot pro programy zpracované podle modelu Real World Learning. V první části představuje Schwartzovu teorii a její základní východiska. Ve druhé upozorňuje na její kritickou reflexi vyplývající z prací Pareta a Sorela. Jejím jádrem je přílišný „optimismus“ teorie, nepředpokládající schopnost hodnoty moci „maskovat“ se za jiné hodnoty. Na základě této kritiky článek upozorňuje na možná rizika nereflektované snahy prosazovat ve výchově hodnoty univerzalismu a benevolence pomocí mocenského diskursu, a navrhuje jejich prevenci pomocí otevřené sebereflexe učitele.
Abstract (in English)
The paper analysis how the Schwartz’ theory of universal values promoted in the Real World Learning Model might be applied in educational practice. In its first part it introduces the Schwartz’ theory and its basic assumptions. In the second part it presents its critical reflection based on works of Pareto and Sorel. As they argue, the theory is too “optimistic” as it does not presuppose the ability of value of power to “mask” itself for other values. On the basis of this criticism, the paper discusses possible risks of non-reflected effort to force values of univerzalism or benevolence in education by the means of power discourse, and recommends an open self-reflection of a teacher as a prevention of such a risk.
PrintDisplayed: 25/4/2024 03:19