Informační systém MU
JANČÁŘ, Luděk. Výzkum znalostí psaní vzorců a názvů sloučenin z anorganické chemie (Research of knowledge of writing formulas and names of compounds from inorganic chemistry). In XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. 2015. ISBN 978-80-210-7844-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum znalostí psaní vzorců a názvů sloučenin z anorganické chemie
Name in Czech Výzkum znalostí psaní vzorců a názvů sloučenin z anorganické chemie
Name (in English) Research of knowledge of writing formulas and names of compounds from inorganic chemistry
Authors JANČÁŘ, Luděk.
Edition XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7844-4
Keywords (in Czech) výzkum; názvosloví; anorganická chemie; sloučeniny; znalosti; výuka
Keywords in English research; nomenclature; inorganic chemistry; compounds; knowledge; education
Changed by Changed by: doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc., učo 1692. Changed: 11/3/2016 12:54.
Abstract
Článek se zabývá výzkumem znalostí psaní vzorců a názvů sloučenin z vybraných skupin (binární sloučeniny, kyseliny a zásady, soli, koordinační sloučeniny) z anorganické chemie. Výzkum byl prováděn po dobu 6 let (2009/2010 – 2014/2015) u studentů 1. ročníku bakalářského studijního programu Pedagogické asistentství chemie pro základní školy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Byly využity 2 didaktické testy (dvakrát 30 položek – 15 názvů a 15 vzorců). Výsledky výzkumu (z hlediska srovnání jednotlivých ročníků studentů, z hlediska srovnání obtížnosti psaní vzorců a názvů sloučenin a z hlediska srovnání skupin sloučenin) byly detailně graficky a statisticky zpracovány a vyhodnoceny.
Abstract (in English)
In this paper the research of knowledge of writing formulas and names of compounds from chosen groups (binary compounds, acids and bases, salts, complexes) from inorganic chemistry is presented. The research for the period of 6 years (2009/2010 – 2014/2015) was carried out on students of the 1st years of the bachelor study program of the chemistry teaching for primary schools at the Faculty of Education of the Masaryk university in Brno. Two didactic tests (two times 30 items – 15 names and 15 formulas) were used. Results of the research (from the point of view of comparison of the individual years, comparison of the difficulty of writing formulas and names of compounds and comparison of groups of compounds) were graphically and statistically processed and evaluated in detail.
Displayed: 27/7/2024 18:11