C 2015

Antinomii v "Mednom vsadnike" A. S. Pushkina

DOHNAL, Josef

Basic information

Original name

Antinomii v "Mednom vsadnike" A. S. Pushkina

Name in Czech

Antinomie v Měděném jezdci A. S. Puškina

Name (in English)

Antinomies in The Bronze Horseman by A. S. Pushkin

Authors

DOHNAL, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Saransk, Boldinskie chtenija 2015, p. 50-61, 12 pp. 2015

Publisher

Gosudarstvennyj literaturno-memorial´nyj i prirodnyj muzej-zapovednik A. S. Pushkina "Boldino"

Other information

Language

Russian

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Russian Federation

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00086146

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-5-7493-1827-2

Keywords (in Czech)

A. S. Puškin; Měděný jezdec; Petr Veliký; antinomie

Keywords in English

A. S. Pushkin; Mednyj vsadnik (The Bronze Horseman); Peter the Great; contradiction

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/2/2016 08:37, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Stat´ja issledujet 4 osnovnye antinomii v poeme A. S. Pushkina "Mednyj vsadnik". Eti antinomii tematizirujutsja Pushkinym, otčasti nenamerenno, podspudno, vozvrashchajas´ k teme Petra Velikogo i jego istoricheskoj roli. Antinomii schitajutsja dokazatel´stvom vnutrenne protivopolozhnogo vosprijatija Pushkinym Petra Velikogo. Poet ispol´zuet obraz navodnenija 1824-go goda, na fone kotorogo eti antinomii otrazhajutsja i zastavljajut chitatelja zadumat´sja nad osnovnymi, predstavlennymi v proizvedenii, cennostjami.

In Czech

Článek zkoumá čtyři antinomie v poémě A. S. Puškina Měděný jezdec. Tato antinomie básník artikuluje, ačkoli možná do jisté míry nezáměrně, ve spojení s postavou Petra Velikého a hodnotami spojenými s jeho historickou rolí. Antinomie jsou považovány za doklad složitého, vnitřně rozporného vnímání role Petra Velikého samotným Puškinem, který využívá obraz povodně roku 1824 - dává tak antinomiím vyniknout a umožňuje čtenáři vyslovit hodnotový soud.