HANZLOVSKÝ, Radovan, Petr SLÁDEK and Jan VÁLEK. Komparace didaktických prostředků ve výuce fyziky na SŠ (Comparison of didactic means in teaching physics at secondary schools). In Národní konference doktorského studijního programu Teorie vzdělávání ve fyzice. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komparace didaktických prostředků ve výuce fyziky na SŠ
Name in Czech Komparace didaktických prostředků ve výuce fyziky na SŠ
Name (in English) Comparison of didactic means in teaching physics at secondary schools
Authors HANZLOVSKÝ, Radovan, Petr SLÁDEK and Jan VÁLEK.
Edition Národní konference doktorského studijního programu Teorie vzdělávání ve fyzice, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Exkurze; fyzika; memorování; učení
Keywords in English Educational excursion; physics; memorizing; learning
Changed by Changed by: PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133. Changed: 15/12/2023 18:55.
Abstract
Teoretické znalosti v předmětu Fyzika jsou osvojovány žáky na SŠ dle striktně stanovených a předepsaných výukových norem, daných RVP a z něj vycházející ŠVP. Způsob předávání těchto znalostí na žáka se u prezenčního studia primárně uskutečňuje pomocí vyučujícího. Jeho prostřednictvím je žák seznámen při výuce a následně při volnočasové aktivitě studenta (dále VAS) s novými vědomostmi. Takto získané informace memoruje a fixuje prostřednictvím předepsaných výukových materiálů. Sekundárně pak může sám vyučující doporučit tematicky a obsahově vhodné mediální produkty, které mohou zábavnou formou pomoci zakomponovat školní učivo fyziky do širších souvislostí. Tím mohou poskytnout žákovi jak prezenčního tak kombinovaného studia z hlediska způsobu uchovávání informací v lidském mozku větší portfolio (auto)didaktických nástrojů. To s sebou přináší možnost komplexnějšího pojetí a pochopení problematiky fyzikálního učiva.
Abstract (in English)
Theoretical knowledge in the subject of Physics are learned at secondary school pupils according to strictly defined and prescribed teaching standards, and out of the RVP based SEP. The method of transfer of this knowledge to the pupil at full-time studies conducted primarily through teacher. Through the student is familiar with teaching and subsequently at leisure activity student (the VAS) with new knowledge. Such information obtained through memorizing and fixes prescribed teaching materials. Secondarily, then the teacher may recommend itself thematically and contain the appropriate media products that can incorporate fun way to help school physics curriculum into a broader context. This can provide both full-time student and combined studies in terms of how the storage of information in the human brain larger portfolio (auto) didactic tools. This brings with it the possibility of a more comprehensive approach and understanding of physical curriculum.
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:45