BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. Etika bohatství a chudoby v nejstarších civilizacích (starověk a některé výhledy do středověku (The Ethics of the richness and poverty in the oldest civilizations (the Antiquity and somě views to the Middle Agesú). In Ambros, Pavel. Nouze, chudoba, bohatství. Výhledy do postrestituční epochy života církví. I. Olomouc: Refugium, Olomouc, 2015, p. 120-152. Současné otázky 51. ISBN 978-80-7412-231-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Etika bohatství a chudoby v nejstarších civilizacích (starověk a některé výhledy do středověku
Name (in English) The Ethics of the richness and poverty in the oldest civilizations (the Antiquity and somě views to the Middle Agesú
Authors BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition I. Olomouc, Nouze, chudoba, bohatství. Výhledy do postrestituční epochy života církví, p. 120-152, 33 pp. Současné otázky 51, 2015.
Publisher Refugium, Olomouc
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00086204
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7412-231-6
Keywords (in Czech) Bohatství a chudoba v etice starověku a středověku
Keywords in English Richness and poverty in the ethic of Antiquity and Middle Ages
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 2/3/2016 10:33.
Abstract
Kapitola se zabývá postojem k bohatství a chudobě v nejstarších civilizacích Mezopotámie, ve starověkém Egyptě, Indii, Číně, u Hebrejů, antických Řeků a Římanů, v raně středověkém franském státě a stručně i muslimské umě. Dále sleduje proměnu etických hodnot ve vztahu k oběma uvedeným fenoménům v přechodných obdobích historie, jako je například doba velkého stěhování národů mezi antikou a středověkem a období vikinských výbojů a migrací. Shledává, že jak náboženské texty starověku a raného středověku, tak také zdejší památky právní a výchovné či vzdělávací texty, náhrobní nápisy, nebo krásná literatura ve všech civilizacích a obdobích sledovaného časového úseku doporučují získávat bohatství poctivě, zavrhují jeho nabývání násilím nebo lstí, doporučují je přerozdělovat a o chudé či bezbranné členy společnosti pečovat. V přechodných obdobích dějin se setkáváme s časově omezeným opuštěním těchto hodnot, se snahami získat co nejvíce bohatství a prestiže, a to i násilím, například formou válek a ozbrojených loupeží. Konsolidované lidské společnosti se pak ovšem zase k tradičním etickým hodnotám navracejí. Závěr studie zdůrazňuje, že péče o chudé a rozumné nakládání s bohatstvím představují konstanty etického myšlení lidstva jako celku. Návrat k těmto hodnotám můžeme objevit i v takovém druhu pramenů, jako je např. Starší nebo Mladší Edda.
Abstract (in English)
The chapter is devoted to the attitude od the oldest civilizations of the world to the richness and poverty, concretely in ancient Mesopotamia, Egypt. India, China, by the Jews, ancient Greece and Rome,in the early medieval state of the Franks and shortly by the Muslims, too. Also are here followed the changes of ethical value in the so called transitional periods of history (as the epoche of the great migration of peoples between Antiquity and Middle Ages or the time of the invasions and migrations of the Vikings. Its detected here, that many sources from Antiquity and early Middle Ages within all investigated civilizations and in all explored epoches recommend to gain the richness fairly without violence and crimes,to redistribute it within the society, recommend the care for poors and armless and perceive it as a demands of gods. In the transitional periods of history we can meet only temporary turn in te ethical values, f. i. the efforts to gain the richness and prestige by wars or armed robbery. Consolidated societies, however, returned to the classical ethical values soon. In the conclusion is noted, that the care for poor people and the rational treatment with the richness are constants in the ethical thinking of mankind as a whole (also, for instance, in such sources as the Elder and Younger Edda).
PrintDisplayed: 22/6/2024 03:49