B 2015

Média v pohybu: K proměně současných českých publik

MACEK, Jakub

Basic information

Original name

Média v pohybu: K proměně současných českých publik

Name (in English)

Media on Move: On The Transformation of the Current Czech Audiences

Authors

MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 136 pp. Media, 2015

Publisher

MUNI Press

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14230/15:00081511

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-8033-1

Keywords in English

Media studies; audience studies; media audiences; mass media; new media; digital media; theory of structuration

Tags

Reviewed
Změněno: 29/1/2016 15:03, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha shrnuje zjištění autorova tříletého výzkumného projektu "Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí". V návaznosti na kvalitativní a kvantitativní šetření a s oporou v Giddensově teorii strukturace se věnuje čtyřem základním dimenzím transformace současných českých mediálních publik: (1) dematerializaci mediálních obsahů a s ní související fragmentaci mediálních praxí a změně vztahů mezi členy mediálních publik a producenty mediálních obsahů, (2) sílící mediatizaci každodennosti a sociálních interakcí, (3) proměnám ve vztahu členů publika ke sdílenému veřejnému a politickému prostoru a (4) časoprostorové proměně každodenního života.

In English

This book presents the research findings from a three-year project entitled “New and Old Media in Everyday Life: Media audiences in the time of transformational media usage”. Utilizing qualitative and quantitative insights and drawing upon Anthony Giddens’ Theory of Structuration, the author identifies four primary dimensions to the evolving transformation of current Czech media audiences: (1) the dematerialization of media content linked with the increased fragmentation of media-related practices as well as transforming relations between audiences and media producers, (2) the increasing mediatization of everyday life and social interactions, (3) notable shifts in audiences' attitude towards shared public and political spheres and (4) a spatiotemporal transformation of everyday life.

Links

GP13-15684P, research and development project
Name: Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
Investor: Czech Science Foundation, New and old media in everyday life: media audiences at the time of transforming media uses

Files attached