KUBRICKÁ, Jana and Zdeněk HROMÁDKA. Environmentální prvky v učebnici anglického jazyka (Environmental elements in an EFL textbook). Envigogika. Univerzita Karlova, 2015, vol. 10, No 4, p. 1-9. ISSN 1802-3061. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/18023061.488.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Environmentální prvky v učebnici anglického jazyka
Name (in English) Environmental elements in an EFL textbook
Authors KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk HROMÁDKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Envigogika, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Envigogika
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086211
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/18023061.488
Keywords (in Czech) environmentální výchova; skryté kurikulum; doporučené očekávané výstupy v environmentální výchově; učebnice anglického jazyka
Keywords in English environmental education; hidden curriculum; Czech curricular documents on environmental education; English foreign language textbook
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 31/3/2016 12:09.
Abstract
Článek se zabývá environmentálními prvky v současné učebnici anglického jazyka Time to talk. Cílem práce je klasifikovat v učebnici environmentální prvky ve vztahu k „Doporučeným očekávaným výstupům v environmentální výchově“ a analyzovat způsob prezentace tohoto obsahu. Pomocí vybraných technik kritické analýzy diskurzu a prostřednictvím konceptu otevřených a uzavřených textů jsou popsány možnosti ideologického přenosu environmentálních sdělení a míra jejich manipulativnosti. Celkem byly analyzovány 4 texty a 19 úloh. Jedním ze závěrů analýzy je, že učebnici lze díky propojenosti s klíčovými a propojujícími tématy DOV chápat jako nástroj k výuce průřezového tématu environmentální výchova. Zvláštní pozornost je věnována některým ideologickým momentům v uzavřených úlohách, kde jsou environmentální obsahy prezentovány jako nezpochybnitelná fakta, která předpokládají čtenářovu pasivní kooperaci.
Abstract (in English)
The paper deals with environmental content in an English foreign language textbook Time to Talk. The purpose of the text is to classify environmental elements in the textbook in the context of Czech curricular documents for environmental education and analyse the presentation of this content. Potential ideological message and the degree of manipulativeness of environmental content is described by selected techniques of critical discourse analysis and the concept of open and closed text. In total 4 texts and 19 tasks are analysed. The results of analysis imply that the textbook can be used in teaching the cross-curricular topic environmental education as it is related to the key topics of Czech curricular documents. Special attention is paid to ideological elements in closed texts where the environmental content is presented as unquestionable and presupposes reader´s passive cooperation.
Links
MUNI/A/1360/2014, interní kód MUName: Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Acronym: KUME 2015)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 26/4/2024 06:20