DROZD, David. Přeměřování vzdáleností. Proměna poetiky české režie v 80. letech a tvorba Petra Lébla. Divadelní revue. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2015, roč. 26, č. 3, s. 99-113. ISSN 0862-5409.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Přeměřování vzdáleností. Proměna poetiky české režie v 80. letech a tvorba Petra Lébla
Název anglicky Differences Re-measured. Transformation of Czech Stage Directing in the 1980s and the Petr Lébl's Theatre Practise
Autoři DROZD, David (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2015, 0862-5409.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00081512
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky divadlo; postmodernismus; Petr Lébl; alternativní divadlo
Klíčová slova anglicky theatre; postmodernism; Petr Lébl; alternativní divadlo
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 2. 3. 2016 15:09.
Anotace
Studie se snaží znovu položit otázku, do jaké míry je režijní tvorba Petra Lébla „postmoderní“ a zda má vůbec smysl termín používat. Autor soudí, že Léblovu divadlení poetiku lze přesněji postihnout terminologií post-dramatického divadla a konstatuje, že u Lébla se výrazně uplatňuje intertextualita, vizuální dramaturgie, rytmizace, metadivadelnost, hra s hustotou znaků. Ukazuje, že některé zmíněné fenomény lze sledovat i ve tvorbě alternativních divadel 70. a 80. let (režisér Petr Scherhaufer, tvorba HaDivadla) a do jisté míry i v některých režiích Otomara Krejči a Alfréda Radoka nebo scénografické práci Jaroslava Maliny. Představa, že divadelní post-moderna v Čechách radikálně nastupuje v 90. letech se tak jeví do jisté míry jako zkreslení – Léblův styl je těsně spjat s divadlem 80. let (i tvorbou předchozí) a vyrůstá z něj. Studie se uzavírá upozorněním na další možné souvislosti (tvorba Jana Nebeského, Hany Burešové), které je nutno prozkoumat, než bude možné přesněji zhodnotit, do jaké míry je termín postmoderna pro proměnu českého divadla na přelomu 80. a 90. let analyticky použitelný a výstižný.
Anotace anglicky
The study seeks to re-assess the question and interpretative relevance of the term "postmodernism" frequently associated with the work of Czech theatre director Petr Lébl. The author believes that Lébl's theatre practise can be rather accurately situated in the paradigm of post-dramatic theatre (intertextuality, visual dramatugry, rhythm, meta-theatricality, play with density of signs). The author asserts that these phenomena can be observed in the work of alternative theatre groups of the 1970s and 1980s and to certain extent in several productions of Otomar Krejča and Alfréd Radok or Jaroslav Malina's stage desings. The prevailing opinion that postmodernism radically entered the Czech theatre in the 1990s is, thus, challenged as distortion.
Návaznosti
GAP409/11/1082, projekt VaVNázev: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Grantová agentura ČR, Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 21:17