V originále
V tomto příspěvku sleduji hlavní strukturní a obsahové tendence, které ovlivňují nakladatelské strate-gie a praxe v současném českém literárním poli, přičemž literární pole chápu jako relativně autonomní, nikoli však nezávislou součást širšího komplexu mediálního průmyslu. Soustředím se na diskurzy a jednání vybraných nakladatelství publikujících domácí a/nebo zahraniční beletrii a v tomto kontextu pracuji s pěti klíčovými trendy - globalizace, komercionalizace, homogenizace, fragmentace a digitali-zace. Přibližuji základní rámec strategických přeskupení, k nimž jsou české nakladatelské domy v souvislosti s nimi vyzývány, a uvádím ilustrativní příklady. V příspěvku čerpám z materiálů k rozpracované dizertační práce sondující strukturu a dynamiku českých nakladatelství publikujících beletrii. Práci rámuji reflexivní sociologií Pierra Bourdieu a analýzu zakládám na kvalitativních meto-dách sběru dat: vedle polostrukturovaných rozhovorů s vybranými nakladateli do výzkumného korpu-su zahrnuji vybrané novinové, časopisecké či internetové články k tématu, propagační materiály na-kladatelství či zápisky z knižních veletrhů a knihkupectví.
In English
The main goal of this paper is to review the key structural trends within contemporary Czech literary field, foregrounding the perspective of fiction book publisher. I conceptualize the literary field as relatively autonomous, but integral part of cultural and media business as such. Analysing various discourses and social praxes of book publishers, I base my argumentation on five main trends: globalization, commercialization, homogenization, fragmentation and digitalization. I describe the basic factual and interpretative framework these imply and demonstrate the changes on many examples. The paper represents a separate output of my PhD thesis research, in which I investigate the logics and dynamics of Czech publishing field. The research design is built on Pierre Bourdieu’s reflexive sociology and qualitative methods of data analysis.