D 2015

Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli

KIRKOSOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli

Name in Czech

Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli

Name (in English)

Publishing books in time of managerial logics: remarks to contemporary Czech publishing field

Authors

KIRKOSOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Olomouc, Literární a knižní kultura v digitálním věku, p. 139-149, 11 pp. 2015

Publisher

Filozofická fakulta Univerzity Palackého

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14230/15:00086280

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-87895-49-8

Keywords (in Czech)

knižní průmysl; mediální průmysl; knižní nakladatelé; globalizace; komercionalizace; digitalizace

Keywords in English

book publishing; culture industry; globalization; commercionalization; digitalization
Změněno: 28/4/2016 13:52, Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

V tomto příspěvku sleduji hlavní strukturní a obsahové tendence, které ovlivňují nakladatelské strate-gie a praxe v současném českém literárním poli, přičemž literární pole chápu jako relativně autonomní, nikoli však nezávislou součást širšího komplexu mediálního průmyslu. Soustředím se na diskurzy a jednání vybraných nakladatelství publikujících domácí a/nebo zahraniční beletrii a v tomto kontextu pracuji s pěti klíčovými trendy - globalizace, komercionalizace, homogenizace, fragmentace a digitali-zace. Přibližuji základní rámec strategických přeskupení, k nimž jsou české nakladatelské domy v souvislosti s nimi vyzývány, a uvádím ilustrativní příklady. V příspěvku čerpám z materiálů k rozpracované dizertační práce sondující strukturu a dynamiku českých nakladatelství publikujících beletrii. Práci rámuji reflexivní sociologií Pierra Bourdieu a analýzu zakládám na kvalitativních meto-dách sběru dat: vedle polostrukturovaných rozhovorů s vybranými nakladateli do výzkumného korpu-su zahrnuji vybrané novinové, časopisecké či internetové články k tématu, propagační materiály na-kladatelství či zápisky z knižních veletrhů a knihkupectví.

In English

The main goal of this paper is to review the key structural trends within contemporary Czech literary field, foregrounding the perspective of fiction book publisher. I conceptualize the literary field as relatively autonomous, but integral part of cultural and media business as such. Analysing various discourses and social praxes of book publishers, I base my argumentation on five main trends: globalization, commercialization, homogenization, fragmentation and digitalization. I describe the basic factual and interpretative framework these imply and demonstrate the changes on many examples. The paper represents a separate output of my PhD thesis research, in which I investigate the logics and dynamics of Czech publishing field. The research design is built on Pierre Bourdieu’s reflexive sociology and qualitative methods of data analysis.
Displayed: 20/10/2024 12:14