KIRKOSOVÁ, Kateřina. Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli (Publishing books in time of managerial logics: remarks to contemporary Czech publishing field). In Pořízková, Lenka; Navrátilová, Martina. Literární a knižní kultura v digitálním věku. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 2015, p. 139-149. ISBN 978-80-87895-49-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli
Name in Czech Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli
Name (in English) Publishing books in time of managerial logics: remarks to contemporary Czech publishing field
Authors KIRKOSOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Olomouc, Literární a knižní kultura v digitálním věku, p. 139-149, 11 pp. 2015.
Publisher Filozofická fakulta Univerzity Palackého
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/15:00086280
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-87895-49-8
Keywords (in Czech) knižní průmysl; mediální průmysl; knižní nakladatelé; globalizace; komercionalizace; digitalizace
Keywords in English book publishing; culture industry; globalization; commercionalization; digitalization
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D., učo 143760. Changed: 28/4/2016 13:52.
Abstract
V tomto příspěvku sleduji hlavní strukturní a obsahové tendence, které ovlivňují nakladatelské strate-gie a praxe v současném českém literárním poli, přičemž literární pole chápu jako relativně autonomní, nikoli však nezávislou součást širšího komplexu mediálního průmyslu. Soustředím se na diskurzy a jednání vybraných nakladatelství publikujících domácí a/nebo zahraniční beletrii a v tomto kontextu pracuji s pěti klíčovými trendy - globalizace, komercionalizace, homogenizace, fragmentace a digitali-zace. Přibližuji základní rámec strategických přeskupení, k nimž jsou české nakladatelské domy v souvislosti s nimi vyzývány, a uvádím ilustrativní příklady. V příspěvku čerpám z materiálů k rozpracované dizertační práce sondující strukturu a dynamiku českých nakladatelství publikujících beletrii. Práci rámuji reflexivní sociologií Pierra Bourdieu a analýzu zakládám na kvalitativních meto-dách sběru dat: vedle polostrukturovaných rozhovorů s vybranými nakladateli do výzkumného korpu-su zahrnuji vybrané novinové, časopisecké či internetové články k tématu, propagační materiály na-kladatelství či zápisky z knižních veletrhů a knihkupectví.
Abstract (in English)
The main goal of this paper is to review the key structural trends within contemporary Czech literary field, foregrounding the perspective of fiction book publisher. I conceptualize the literary field as relatively autonomous, but integral part of cultural and media business as such. Analysing various discourses and social praxes of book publishers, I base my argumentation on five main trends: globalization, commercialization, homogenization, fragmentation and digitalization. I describe the basic factual and interpretative framework these imply and demonstrate the changes on many examples. The paper represents a separate output of my PhD thesis research, in which I investigate the logics and dynamics of Czech publishing field. The research design is built on Pierre Bourdieu’s reflexive sociology and qualitative methods of data analysis.
PrintDisplayed: 24/5/2024 07:32