FILIP, Aleš a Roman MUSIL. Gottfried Lindauer 1839-1926. Plzeňský malíř novozélandských Maorů. Řevnice, Plzeň: Arbor vitae, Západočeská galerie. 280 s. ISBN 978-80-7467-081-7. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Gottfried Lindauer 1839-1926. Plzeňský malíř novozélandských Maorů
Název anglicky Gottfried Lindauer 1839-1926. Pilsen Painter of the New Zealand Maori
Autoři FILIP, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí) a Roman MUSIL (203 Česká republika).
Vydání Řevnice, Plzeň, 280 s. 2015.
Nakladatel Arbor vitae, Západočeská galerie
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00086300
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7467-081-7
Klíčová slova česky Gottfried Lindauer; Carl Hemerlein; Plzeň; Vídeň; Valašské Klobouky; Nový Zéland; umění 19. století; náboženská malba; portrétování; obrazy Maorů
Klíčová slova anglicky Gottfried Lindauer; Carl Hemerlein; Pilsen; Vienna; Valašské Klobouky; New Zealand; 19th century art; religious painting; portraiture; paintings of Maori
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Aleš Filip, Ph.D., učo 16376. Změněno: 4. 4. 2016 11:15.
Anotace
První monografická publikace o životě a díle Gottfrieda Lindauera (1839-1926), malíře spojujícího střední Evropu a Oceánii, doprovázela stejnojmennou výstavu v Západočeské galerii v Plzni. Plzeňský rodák Lindauer studoval ve Vídni u Josefa Führicha a Carla Hemerleina. Zprvu se zaměřil na malbu náboženských témat (pracoval zejména pro Římskokatolickou farnost Valašské Klobouky) a na portréty plzeňských měšťanů. V roce 1874, ve svých 35 letech, přesídlil na Nový Zéland, kde se etabloval jako portrétista. Vybudoval si velkou klientelu portrétovaných a podporovatelů, nejen mezi koloniálními Brity, ale také mezi předními reprezentanty jednotlivých maorských kmenů. Nyní je především oceňován soubor jeho portrétů předních maorských náčelníků – nejen jako příklad Lindauerových uměleckých dovedností, ale ještě více kvůli vyobrazeným osobnostem, které formovaly moderní historii Nového Zélandu a které jsou pro Maory jejich uctívanými předky. Lindauerovo dílo dosud nebylo prezentováno ucelenou monografií zaměřenou na evropskou i novozélandskou kapitolu jeho díla. Reflexe jeho díla vyžadovala přesah od klasických dějin umění k teorii vizuality, od etnologie k interpretacím kultury a od dokumentární funkce malby k jejímu širšímu duchovnímu významu.
Anotace anglicky
The first monographic publication about the life and work of Gottfried Lindauer (1839-1926), the painter connecting Central Europe and Oceania. It accompanied the same named exhibition in the Gallery of West Bohemia in Pilsen. A native of Pilsen, Lindauer studied in Vienna by Josef Führich and Carl Hemerlein. Initially, he concentrated on religious painting (working above all for the Roman-catholic parish Valašské Klobouky) and on portraits of Pilsen burghers. He moved to New Zealand in 1874, in the age of 35 years, and established himself as portrait painter there. He built up an abundant clientele of his sitters and supporters, not only among the colonial British people but among chief representatives of individual Maori tribes as well. Nowadays, it is especially this collection of portraits of outstanding Maori chieftains which is primarily esteemed – not only as a fine example of Lindauer’s artistic skill, but even more for the sake of the depicted personalities who were shaping the modern history of New Zealand and who are especially precious to the Maori nation as their distinguished ancestors. Lindauer’s work hitherto has not been presented in a monographic form which would introduce both his European and New Zealand chapters of his work side by side. The reflection on his work has required an extension from the standard art history discipline to visual studies, from ethnology to interpretations of culture and from documentary function of painting to its broader spiritual meanings.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 22:53