VOBORNÁ ZÁLESKÁ, Zdislava and Radka HLADILOVÁ. Postoje vysokoškolských studentů v České republice k artificiální hudbě prvních dvou třetin 20. století (Musical Preferences of University Students in the Czech Republic 2015). In Teorie a praxe hudební výchovy IV. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje vysokoškolských studentů v České republice k artificiální hudbě prvních dvou třetin 20. století
Name (in English) Musical Preferences of University Students in the Czech Republic 2015
Authors VOBORNÁ ZÁLESKÁ, Zdislava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Radka HLADILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Teorie a praxe hudební výchovy IV. 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086319
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Výzkum; hudební preference; vysokoškolská mládež; hudba 20. století; schopnost identifikace skladatelů; postoje; vzdělání; posluchač
Keywords in English Research; music preferences; university students; music of the 20th century; identification of composers; atittudes to music; education; respondent
Changed by Changed by: Mgr. Zdislava Voborná Záleská, učo 363141. Changed: 8/3/2016 15:01.
Abstract
V letošním roce byl týmem z Katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity realizován Výzkum hudebních preferencí, který byl zaměřen na artificiální hudbu prvních dvou třetin 20. století. Výzkum byl pojat na národní celostátní úrovni - byl určen vysokoškolským studentům v ČR a probíhal prostřednictvím zvukových dotazníků, kdy respondenti vyjadřovali svůj postoj ke slyšené hudbě. Tento příspěvek je shrnutím dosažených výsledků výzkumného šetření - obsahuje výsledky pozitivních, neutrálních a negativních postojů respondentů ke slyšeným skladbám, výsledky identifikace skladatelů, důvody ukončení poslechu aj. Výsledky daného výzkumu též nepřímo představují jistou sondu týkající se kvality receptivní výchovy školní hudební výchovy a mohou být vnímány jako zpětná vazba pro učitele hudebních výchov.
Abstract (in English)
Research of Musical Preferences, which was focused on artificial music of the first two thirds of the twentieth century was held by research team from Music Department of Faculty of Education of Masaryk University in 2015. There search was implemented on national level – it was aimedat university students in the Czech republic and it was conducted via audio questionnaires, through which respondents expressed thein attitude to music samples. This paper presents the result s achieved in music research – it contains the results of positive, neutral and negative attitudes of the respondents to musical samples, outputs of identification of composers, reasons of the respondents for finishing listening to music samplesetc. The results of the Research of Musical Preferences also indirectly represent certain probeconcerning the quality of receptive aspects of Music Education in schools and could be perceived as a feedback for teachers of Music Education.
Links
MUNI/A/1309/2014, interní kód MUName: Postoje vysokoškolských studentů ČR k soudobé artificiální hudbě
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 15/10/2024 22:11