FILIP, Aleš a Roman MUSIL. Gabriel von Max – zwischen Salonmalerei und Surrealismus. In Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Gabriel von Max – zwischen Salonmalerei und Surrealismus
Název česky Gabriel von Max – mezi salónním malířstvím a surrealismem
Název anglicky Gabriel von Max – between salon painting and surrealismus
Autoři FILIP, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí) a Roman MUSIL (203 Česká republika).
Vydání Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg, 2015.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00086330
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Gabriel von Max; výzkum a interpretace Maxova díla; salónní malířství; inspirace pro surrealismus
Klíčová slova anglicky Gabriel von Max; exploration and interpretation of works by Max; salon painting; inspiration for surrealism
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: PhDr. Aleš Filip, Ph.D., učo 16376. Změněno: 4. 4. 2016 13:06.
Anotace
Der deutsch-böhmische Künstler Gabriel von Max (Prag 1840 – 1915 München) gilt als einer der Hauptvertreter der Münchner Malerschule. Nach seinem Studium an der Königlichen Akademie der Bildenden Künste in München blieb er dauerhaft in Bayern und kehrte später als Professor für Historienmalerei an die Münchner Akademie zurück. In bürgerlichen und höfischen Kreisen waren seine religiösen Genre- und Stimmungsbilder hoch anerkannt. In der aktuellen kunsthistorischen Forschung gibt es durchaus noch Bedarf, sich mit Gabriel von Max zu beschäftigen: Sein in alle Welt verstreutes Werk, seine oft rätselhaften Darstellungen, die sich einer vorschnellen Interpretation entziehen, halten noch viele offene Fragen bereit. Das Kunstforum besitzt mit acht Gemälden eine der größten Sammlungen von Gabriel von Max. Der Vortrag ist von aktuellen Erkenntnissen zu seinen Gemälden im Kunstforum sowie auch in anderen Sammlungen ausgegangen. Vor allem geht es jedoch um neu entdeckte Werke, die in den Monographien des Malers aus den Jahren 2010 und 2011 nicht vertreten waren.
Anotace česky
Českoněmecký umělec Gabriel von Max (Praha 1840 - 1915 Mnichov) je považován za jednoho z hlavních představitelů Mnichovské malířské školy v 19. století. Po studiu na Královské akademii výtvarných umění v Mnichově se natrvalo usadil v Bavorsku a později se vrátil na akademii jako profesor historické malby. V měšťanských kruzích a u královského dvora byly jeho náboženské, žánrové a náladové obrazy velmi oceňovány. Potřeba zabývat se Maxem přetrvává v současném uměleckohistorickém bádání. Jak neúplná znalost jeho díla, které je rozptýleno po celém světě, tak jeho často záhadné výjevy, které není možno jednoznačně vyložit, kladou ještě mnoho otevřených otázek. Kunstforum v Řezně se svými osmi obrazy od Gabriela von Maxe vlastní jednu z největších sbírek tohoto autora. Přednáška vychází z aktuálního výzkumu jeho děl v Kunstforu i v jiných sbírkách. Zejména se jedná o nově objevená díla, která nebyla zastoupena v malířových monografiích z let 2010 a 2011.
Anotace anglicky
The Bohemian-German Painter Gabriel von Max (Prague 1840 – 1915 Munich) is considered as one of the main representatives of the Munich school of painting in the 19th century. After his study at the King_s Academy of Fine Arts in Munich, he settled for keeps in Bavaria and then returned at the Academy as a professor of historical painting. His religious, genre and emotional paintings were very appreciated in bourgeois circles and at the King_s court. A need to focus Max remains in a contemporary art-historical research. Many open questions are put by both, an incomplete knowledge of his oeuvre which is spread all over the world, as well as his often enigmatic works which resist clear-cut interpretations. Kunstforum in Regensburg with its eight paintings by Gabriel von Max owns one of the biggest collections of this artist. The lecture results from an actual research of his works at the Kunstforum and other collections. A special attention is devoted to newly discovered works which were not published in the monographs of Max in the years 2010 and 2011.
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 19:39