J
2015
In den Klauen des Doppeladlers. Mythen und ihre Antimythen, Mystifikation und Entmythologisierung in Mitteleuropa und im Donauraum am Beispiel Tschechiens
KOPŘIVA, Roman
Basic information
Original name
In den Klauen des Doppeladlers. Mythen und ihre Antimythen, Mystifikation und Entmythologisierung in Mitteleuropa und im Donauraum am Beispiel Tschechiens
Name in Czech
Ve spárech dvouhlavého orla. Mýty a jejich antimýty, mystifikace a demytologizace ve Stčední Evropě a v Podunají na českém příkladu
Name (in English)
In the claws of the double-headed eagle. Myths and their anti-myths, mystification and demythologization in Central Europe and the Danubian realm: the Czech example
Authors
KOPŘIVA, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Der Donauraum. Zeitschrift des Institutes für den Donauraum und Mitteleuropa, Wien, Böhlau Verlag, 2015, 0012-5415
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Austria
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/15:00081533
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Janáček; Hus; Masaryk; Hašek; J. Jedlička; J. Gruša; M. Kundera; Rudlof Kassner; E. Busek; J. Roth; Franz Kafka; kafkaesk; L. Winder; Sarajevo; atentát; mýtus
Keywords in English
Janáček; Hus; Masaryk; Hašek; Josef Jedlička; Gruša; Kundera; Busek;Joseph Roth; Franz Kafka; kafkaesk; L. Winder; Josef K; alienation; Sarajevo; assassination; mythe; Fall of Communisme; partititon of Czechoslovakia
Tags
International impact
V originále
In der vorliegenden Studie werden einige tschechische Literaturfiguren sowie Figuren der deutschsprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts aus den böhmischen Ländern mit ihrem kultur- und mythenbildenden Potential für das kollektive Gedächtnis des Landes in Bezug auf den Ersten Weltkrieg (1914) und die Figur des Thronfolgers Franz Ferdinand (vor allem bei L. Winder) analysiert. Es wird aufgezeigt, dass eine breitere Resonanz außerhalb der literarischen Narrativik für die 1. Hälfte des 20. Jahrhunderts der bereits auch weithin international bekannten Švejk-Figur vorbehalten bleibt. Für die 2. Hälfte des 20. Jahrhunderts scheint der mittlerweile installierte poetoludistisch-ikonoklastische Cimrman-Mythos mit wesentlich geringerem Bekanntheitsgrad im Ausland den national-lokalen Kulturraum zu dominieren. Dieser Mythos überdauerte die sog. Normalisierungszeit nach 1968, die Wende von 1989 und die Teilung der Tschechoslowakei (1993) und prägt in nicht unbeträchtlichem Maß das tschechische Selbstverständnis auch weiterhin in der Ära Tschechiens als Nationalstaat und EU-Mitglied (seit 2004). Er sucht dieses Verständnis als dialektische Vereinigung der „Austria-Nostralgie“ mit der emanzipatorischen nationalen Idee und die dialektische Aufhebung derselben zu hinterfragen und zu behaupten.
In Czech
Ve studii se srovnávají několik postav české literatury jakož i německy psané literatury z českých zemí 20. stol. s jejich kulturo- a mýtotvorným potenciál pro kolektivní paměť těchto zemí in puncto 1. sv. válka a figura následníka trůnu Františka Ferdinanda (především u Ludwiga Windera). Demonstruje se, že širší resonance mimo literární narace 1. pol. 20. stol. zůstává vyhrazena Haškově figuře Švejka, která pronikla i na mezinárodní scénu. V 2. pol. 20. stol. v prostředí národní kultury nejspíš dominuje mezitím instalovaný poetoludisticky-ikonoklastický autistický cimrmanovský mýtus výrazně méně známější v zahraničí. Tento mýtus přetrval tzv. normalizaci po roce 1968, Sametovou revoluci (1989) a rozdělení Československa (1993) a formuje i nadále ne nepodstatnou měrou české sebeporozumění i v éře národního státu a členství v EU (od r. 2004). Tento mýtus se pokouší reflektovat a potvrdit jako dialektickou negaci negace spojení prorakouské nostalgie (Austria nostralgia) s emancipačně národní ideou.
In English
The study offers an analysis of several Czech literary figures as well as figures from German-language twentieth century literature from the Bohemian lands, considering their potential for fostering culture and myths in the country's collective memory with regard to the First World War and the person of crown prince Franz Ferdinand. It is noted that the only figure in the works of the first half of the twentieth century to be given a wider reception outside of literary narrative studies ist that of Švejk, which enjoys international renown. For the second half of twentieth century, the national-local cultural space appears to be dominated by the Cimrman myth, which is far less well known abroad. This myth survived the era known as the Normalization after 1968, the Fall of Communism in 1989 and the partition of Czechoslovakia in 1993. It still plays an imortant formative role for Czech self-perception by way of dialectically combining "Austria nostralgia" with the emancipatory national idea
Links
GPP406/11/P229, research and development project | Name: Některé vývojové tendence v díle autora Vídeňské moderny Rudolfa Kassnera (1873-1959) | Investor: Czech Science Foundation, Selected Developmental Tendencies in the Work of Viennese Modern Writer Rudolf Kassner (1873-1959) |
|
Displayed: 9/11/2024 01:57