VLČKOVÁ, Kateřina and Jan MAREŠ. Implications of attachment theory and research for educators (organizace workshopu). 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Implications of attachment theory and research for educators (organizace workshopu)
Name (in English) Implications of attachment theory and research for educators (organizace workshopu)
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Organization of a workshop
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00081538
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) citová vazba; výchova; vzdělávání
Keywords in English attachment theory; education
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 31/1/2016 16:20.
Abstract
Organizace workshopu na téma: Citová vazba (attachment) byla Johnem Bowlbym definována jako „trvalé emoční pouto, charakterizované potřebou vyhledávat a udržovat blízkost s určitou osobou, zejména v podmínkách stresu“. Teorie citové vazby byla primárně formulována k vysvětlení utváření a funkce vazby mezi dítětem a jeho pečovatelem v raných fázích vývoje (Bowlby, 1969/1982, česky 2010), nicméně poskytuje dobrá východiska pro pochopení dopadů raných sociálních vztahů i na kognitivněemocionální schopnosti dítěte v pozdějším věku. Teorie citové vazby může poskytnout také dobrá východiska pro predikci nejen schopnosti dítěte se adaptovat na školní prostředí a sociální vztahy v něm, ale je vhodným rámcem pro posuzování okolností vzniku školní neúspěšnosti a problematických sociálních vztahů v třídním kolektivu. (přednášející: Tomo Umemura)
Abstract (in English)
Worskhop organisation about attachement theory and its research and their implication for educators (lecturer: Tomo Umemura)
Links
GA13-24456S, research and development projectName: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers
PrintDisplayed: 10/8/2024 20:50