FILIP, Aleš. Umělecká výměna mezi Vídní, Mnichovem a zeměmi Koruny české kolem roku 1900. In Střední Evropa včera a dnes: proměny koncepcí, Brno, 18.-19. listopadu 2014. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Umělecká výměna mezi Vídní, Mnichovem a zeměmi Koruny české kolem roku 1900
Název anglicky Artistic Exchange between Vienna, Munich and the Lands of Bohemian Crown around 1900
Autoři FILIP, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Střední Evropa včera a dnes: proměny koncepcí, Brno, 18.-19. listopadu 2014, 2014.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00086363
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky umělecká výměna; doba kolem roku 1900; země Koruny české; Vídeň; Mnichov
Klíčová slova anglicky artistic exchange; the time about 1900; the lands of Bohemian Crown; Vienna; Munich
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 6. 4. 2016 14:57.
Anotace
Koncept umělecké výměny má nahradit starší myšlenkový model podřízeného a odvozeného vztahu periferií vůči centru. Jedním z argumentů ve prospěch tohoto konceptu je známá věta Josepha Rotha z novely Kapucínská krypta, že rakouskou substanci neustále živí korunní země. Cílem příspěvku je analýza konkrétních modů umělecké výměny ve střední Evropě kolem roku 1900. Pro výtvarné umělce obou zemských jazyků z Čech, Moravy a Slezska byly tehdy kromě Paříže nejpřitažlivějšími metropolemi Vídeň a Mnichov, a to nejen jako místa jejich školení, ale i pro rozvinutou spolkovou a výstavní infrastrukturu a příznivé kulturní milieu. Naproti tomu, česká politická reprezentace měla vůči vídeňskému centru zpravidla výhrady a tamní secesní umění bylo většinou nepříznivě hodnoceno i českou kritikou. Umělci se pak potýkali s rozporem mezi hledisky kosmopolitního modernismu a národními zájmy. Již v závěru 19. století, a zvláště po I. světové válce ve veřejnosti převládl názor, že kulturní i politický ideál je pro země Koruny české sjednocován v Paříži, zatímco středoevropské vazby byly dlouho opomíjeny či podceňovány.
Anotace anglicky
The concept of the artistic exchange should take the place of the older thought-model of a subordinate and derivative relation of peripheries to a centre. One of arguments in support of this concept is a well known sentence of Joseph Roth from his novel The Capuchin Tomb, that the Austrian substance is permanently nourished by its crown lands. The aim of the paper is an analysis of concrete modes of the artistic exchange in Central Europe around 1900. For visual artists of both country languages from Bohemia, Moravia and Silesia, Munich and Vienna were (beside Paris) the most attractive metropolis at that time, not only as the places of their training, but also because of an advanced infrastructure of associations and exhibitions and a favorable cultural milieu. On the other hand, the Czech political representation had mostly reservation about the Viennese centre and its art nouveau was usually low judged by Czech art critics as well. Artists fumbled then with the conflict between aspects of a cosmopolitan modernism and national interests. Already at the end of the 19th century and especially after the First World War, the public was inclined to think that Paris is unifying both the cultural and the political ideal for the lands of Bohemian Crown, while central-European connections were for a long time omitted or undervalued.
Návaznosti
MUNI/A/0797/2013, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 19:40