D 2015

Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky

HORKÁ, Hana and Petra VYSTRČILOVÁ

Basic information

Original name

Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky

Name in Czech

Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky

Name (in English)

The influence of teacher’s subjective theories on the quality of education

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petra VYSTRČILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Křtiny, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015, p. 225-236, 12 pp. 2015

Publisher

Mendelova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00086405

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7509-287-8

Keywords (in Czech)

kvalita vzdělávání; příroda; kultura; biofilní orientace vzdělávání; subjektivní teorie učitele; ideová dimenze kurikula; výzkum

Keywords in English

quality of education; nature; culture; biophiled orientation of education; teacher’s subjective theories; ideological dimension of curricula; research

Tags

Reviewed
Změněno: 15/3/2016 22:03, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Kvalita výuky je z didaktického pohledu záležitostí reflexe, orientované na cíle, obsah, metodickou (strukturní) a vztahovou dimenzi výuky. Při respektování komponent a charakteristik zakládajících kvalitu výuky se autorky zaměřují na subjektivní teorie učitele jako proměnnou v procesu výuky. Sledují cílové hodnoty v intencích kvalitního vzdělávání, které vycházejí z jiného/nového náhledu na přírodu a kulturu a představují ideovou dimenzi kurikula v rámci řešené problematiky. Po zdůvodnění a vymezení hlavních atributů předkládají výsledky výzkumu, jehož cílem bylo popsat subjektivní teorie vybrané skupiny učitelů o tzv. biofilní orientaci vzdělávání a zjistit, jak se tyto teorie promítají ve výuce. Byla použita technika strukturování konceptů vycházející z polostrukturovaného rozhovoru. Deskripce subjektivních teorií jako výsledek zmapování způsobů přemýšlení učitele o přírodě a kultuře v kontextu výuky je posuzován nejen z hlediska psychodidaktické transformace, ale především z perspektivy ontodidaktické, tj. porozumění ideové strukturaci obsahu v oborech.

In English

The quality of education is from the didactic perspective a matter of reflection oriented towards the objectives, content, and methodological (structural) and relational dimension of education. While respecting the components and characteristics of the quality of education, the authors focus on teacher’s subjective theories as a variable in the education process. They study the target values in the scope of quality education, based on a different/new view of nature and culture, and they present the ideological dimension of the curriculum within the scope of the topic at hand. After defining and substantiationg the main attributes, they present the results of a research whose aim was to describe the subjective theories of a selected group of teachers to biophile orientated education and find out how these theories are reflected in the education process. The research used the technique of structuring concepts based on semistructured interview. The description of subjective theories as a result of mapping of the ways of teachers’ thinking about nature and culture in the context of education is evaluated not only in terms of psycho-didactic transformation, but especially from the onto-didactic perspective, i.e. understanding the ideological structuring content of in the fields of study.

Links

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Name: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A