VLČKOVÁ, Kateřina. Odměňovací moc studentů učitelství na praxi: kvalitativní výzkum (Reward power of student teachers on their teaching practice: a qualitative study). In QAK: Kvalitati­vny pri­stup a metody vo vedach o cloveku, Univerzita Komenskeho v Bratislave. 2016. ISBN 978-80-223-4011-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Odměňovací moc studentů učitelství na praxi: kvalitativní výzkum
Name (in English) Reward power of student teachers on their teaching practice: a qualitative study
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition QAK: Kvalitati­vny pri­stup a metody vo vedach o cloveku, Univerzita Komenskeho v Bratislave, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00087798
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-223-4011-3
Keywords (in Czech) odmenovaci moc; student ucitelstvi; kvalitativni vyzkum; smiseny vyzkum
Keywords in English reward power; student teacher; qualitative research; mixed method research
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 24/3/2017 13:07.
Abstract
Příspěvek prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného tematicky na odměňovací bázi moci studentů učitelství na praxích na druhém stupni základních škol v občanské výchově, českém jazyce a dějepise. U osmi studentů učitelství bylo natáčeno šest hodin výuky na učitelskou a žákovskou kameru, dále byly realizovány hloubkové rozhovory se studenty učitelství a data byla sbírána také pomocí jejich reflektivních deníků z praxí. Na základě transkriptů dat a samotných videodat bylo realizováno tematické a otevřené kódování odměňovací moci a jejích uplatňovaných forem ze strany studentů učitelství. Příspěvek popisuje základní formy odměňovací moci vyskytující se ve výuce studentů učitelství a jejich základní miniscénáře.
Abstract (in English)
The paper presents findings from qualitative research, thematically oriented on reward power of student teachers on their long term practice at lower secondary schools. Eight student teachers and their lessons of Civics, Czech or History were videotaped with two cameras (teacher´s and pupils´ camera). Deep interviews were realized and data were collected by reflective teaching diaries as well. On the bases of transcripts and video data itself thematic and open coding of reward power was conducted. The analyses focused on forms of power and mini-scenarios of use of the reward power by student teachers.
Links
GA16-02177S, research and development projectName: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
PrintDisplayed: 6/9/2024 23:24