OBROVSKÁ, Jana. Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě (Cool-kids, Rappers and Drop-outs: Ethnography of Ethnicity and Ethnicization in Desegregated Classroom). In XV. Kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku, Bratislava, Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta sociálnych a ekonomických vied. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Name in Czech Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Name (in English) Cool-kids, Rappers and Drop-outs: Ethnography of Ethnicity and Ethnicization in Desegregated Classroom
Authors OBROVSKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XV. Kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku, Bratislava, Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta sociálnych a ekonomických vied, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50400 5.4 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/16:00087801
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) etnografie etnicita interakční rituály vzdělávání Romové
Keywords in English ethnography ethnicity interaction rituals education Roma
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 1/3/2018 09:35.
Abstract
Cílem příspěvku bude prezentace výstupů výzkumu etnicity ve dvou desegregovaných třídních kolektivech navštěvovaných romskými a majoritními žáky. Výzkum jsem koncipovala jako etnografii kontextů, situací a promluv, v nichž etnicita v každodennosti školních tříd vystupuje na povrch. Etnicitu jsem pojímala jako vztahovou, vyjednávanou a ustavovanou kategorii, která se kříží s jinými identitami (gender, věk, kamarád apod.). Zaměřovala jsem se zejména na její roli během interakčních rituálů, symbolicky intenzivních událostí, přítomných jak v přestávkové kultuře, tak ve výukovém interakčním řádu. Na pozadí etnografického popisu dynamiky etnicity analyzuji pozici romských žáků ve třídních kolektivech, jejichž jinakost se stává jak předmětem vylučování, tak prostředkem k sebeprosazování.
Abstract (in English)
The goal of this paper is to present the results of research dealing with role of ethnicity in two de-segregated classrooms attended by majority as well as Roma pupils. The ethnographical research focused on everyday contexts, situations and utterances when ethnicity was made significant. Ethnicity was conceptualized as relational, negotiated and emerging category which intersects with other social identities (gender, age). The main focus was on the role of ethnicity during interaction rituals, symbolically intense events which are part of class breaks as well interactional order of the classes. The author analyses position of Roma pupils in the classrooms where their imagined differences are othered but can also serve to self-assertion in peer culture.
Links
GAP404/12/1487, research and development projectName: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Acronym: MOPED)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 1/10/2024 12:20