B 2015

Strategies in the Education of Students with Severe Disabilities Extending into Young Adulthood

VÍTKOVÁ, Marie and Petr KOPEČNÝ

Basic information

Original name

Strategies in the Education of Students with Severe Disabilities Extending into Young Adulthood

Name in Czech

Strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením s přesahem do mladé dospělosti

Authors

VÍTKOVÁ, Marie and Petr KOPEČNÝ
Petr Kovařík.

Edition

1. dotisk 1. vyd. Brno, 192 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-7194-0

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání, sociální inkluze, žák se zdravotním postižením, s těžkým postižením, s mozkovou obrnou, s epilepsií, s narušenou komunikační schopností, mladá dospělost, základní škola speciální, domov pro osoby se zdravotním postižením

Keywords in English

inclusive education, social inclusion, pupils with disabilities, with severe disabilities, with cerebral palsy, with epilepsy, with communication disorders, young adulthood, special schools, social care institutions for people with disabilities

Tags

Změněno: 5/2/2016 15:54, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

The book presents a part of the research study financially supported by the interdisciplinary research project MUNI/M/0012/2013 Inclusion in Schools as an Interdisciplinary Issue. Bases, Conditions and Strategies for Implementation and Institutional Development Plan of PdF MU. Successful inclusion is related to the quality of life of people, equality in education, and humanization in schools. The main research sectors are special schools for pupils with severe disabilities. The book is based on the comparison of approaches to inclusion within the educational policies of Germany and the Czech Republic. The last chapter presents a research project focused on the analysis of approaches to the development of communication skills of young adults with severe disabilities.

In Czech

V odborné knize je prezentována část z výzkumu podpořeného mezioborovým výzkumným projektem MUNI/M/0012/2013 Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace a s finanční podporou Institucionálního plánu rozvoje PdF MU. Úspěšná inkluze souvisí s kvalitou života lidí, rovností ve vzdělávání, humanizací ve škole. Hlavním výzkumným prostředím jsou základní školy speciální, určené pro žáky s těžkým postižením. V publikaci je použita komparace přístupů k inkluzi v rámci vzdělávací politiky Německa a České republiky. V poslední kapitole je prezentovaný výzkumný projekt zaměřený na analýzu přístupů k rozvoji komunikačních dovedností mladých dospělých osob s těžkým zdravotním postižením.