Detailed Information on Publication Record
2016
Co dělá žák, který nemluví?
SUCHÁČEK, PetrBasic information
Original name
Co dělá žák, který nemluví?
Name (in English)
What keeps the silent pupil busy?
Authors
SUCHÁČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Konferencia QAK, 1.-2. 2. 2016, Bratislava, 2016
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00089356
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-223-4011-3
Keywords (in Czech)
tichý žák; participace na komunikaci; typologie; výuková komunikace
Keywords in English
silent pupil; participation in communication; typology; teaching communication
Změněno: 10/4/2017 19:26, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Příspěvek vychází z našeho akčního výzkumu zaměřeného na implementaci prvků dialogického vyučování (Alexander, 2006) do výuky v běžných třídách druhého stupně české základní školy. Snažíme se navýšit podíl času, který žáci ve výuce vyplňují svými replikami. Empirické nálezy potvrzují tezi vycházející z Vygotského, že více příležitostí ke komunikaci znamená rychlejší a kvalitnější internalizaci vědění. Při videostudiích výuky a následných analýzách přepisů jsme zaregistrovaly skupinu žáků, kteří se zapojují do výukové komunikace minimálně. Příspěvek představuje výsledek analýzy videí zachycujících „tiché žáky“ (v 9 hodinách méně než minuta verbální aktivity) jedné třídy a to typologii jejich chování ve výuce.
In English
The paper comes from our action research focused on the implementation of elements of the dialogic teaching (Alexander, 2006) to teaching in regular classes, the second stage of Czech elementary schools. We strive to increase the proportion of time that students in the classroom filled their replicas. The empirical findings confirm the argument based on Vygotsky, the more opportunities for communication is faster and better internalize knowledge. When VideoStudio instruction and subsequent analysis of the transcripts we noticed a group of students who participate in educational communication at least. Contribution is the result of the analysis of videos depicting the "silent students" (in 9 hours less than a minute verbal activity) one class and typology of their behavior in the classroom.
Links
MUNI/A/1147/2015, interní kód MU |
|