a 2016

Co dělá žák, který nemluví?

SUCHÁČEK, Petr

Basic information

Original name

Co dělá žák, který nemluví?

Name (in English)

What keeps the silent pupil busy?

Authors

SUCHÁČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Konferencia QAK, 1.-2. 2. 2016, Bratislava, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00089356

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-223-4011-3

Keywords (in Czech)

tichý žák; participace na komunikaci; typologie; výuková komunikace

Keywords in English

silent pupil; participation in communication; typology; teaching communication
Změněno: 10/4/2017 19:26, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Příspěvek vychází z našeho akčního výzkumu zaměřeného na implementaci prvků dialogického vyučování (Alexander, 2006) do výuky v běžných třídách druhého stupně české základní školy. Snažíme se navýšit podíl času, který žáci ve výuce vyplňují svými replikami. Empirické nálezy potvrzují tezi vycházející z Vygotského, že více příležitostí ke komunikaci znamená rychlejší a kvalitnější internalizaci vědění. Při videostudiích výuky a následných analýzách přepisů jsme zaregistrovaly skupinu žáků, kteří se zapojují do výukové komunikace minimálně. Příspěvek představuje výsledek analýzy videí zachycujících „tiché žáky“ (v 9 hodinách méně než minuta verbální aktivity) jedné třídy a to typologii jejich chování ve výuce.

In English

The paper comes from our action research focused on the implementation of elements of the dialogic teaching (Alexander, 2006) to teaching in regular classes, the second stage of Czech elementary schools. We strive to increase the proportion of time that students in the classroom filled their replicas. The empirical findings confirm the argument based on Vygotsky, the more opportunities for communication is faster and better internalize knowledge. When VideoStudio instruction and subsequent analysis of the transcripts we noticed a group of students who participate in educational communication at least. Contribution is the result of the analysis of videos depicting the "silent students" (in 9 hours less than a minute verbal activity) one class and typology of their behavior in the classroom.

Links

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A