B 2015

Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství

VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství

Name (in English)

From a Lecture Hall to a Teacher´s Desk Power Relations in Student Teacher Classes

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 237 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-210-8097-3

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-8097-2015

Keywords (in Czech)

Moc; mocenské vztahy; student učitelství; pregraduální příprava učitelů; učitelská praxe; druhý stupeň základní školy; báze moci; donucovací moc; legitimní moc; referenční moc; odměňovací moc; expertní moc

Keywords in English

Power; power relations; student teacher; pregradual teacher education; teaching practice; lower secondary education; power bases; coercive power; legitimate power; referent power; reward power; expert power

Tags

Změněno: 16/2/2016 12:07, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Monografie prezentuje výsledky výzkumu ustavování a uspořádání mocenských vztahů ve výuce studentů učitelství, kteří se při své dlouhodobé praxi ocitají ve školních třídách coby nastávající učitelé. Autoři vycházejí z tradiční teorie relační moci Frenche a Ravena a na základě videonahrávek vyučovacích hodin, rozhovorů se studenty učitelství, jejich reflektivních deníků z praxí a dotazníkového šetření výuky studentů učitelství prostřednictvím výpovědí žáků popisují, jak studenti učitelství v interakci se žáky pracují s legitimní, donucovací, odměňovací, expertní a referenční mocí. Kniha představuje typické situace, s nimiž jsou studenti učitelství při své praxi konfrontováni, a může tak sloužit budoucím učitelům stejně jako těm, kdo je na tuto dráhu připravují.

In English

The monograph presents research findings on establishing and organizing power relations in classes taught by student teachers who come to their long term practice to lower secondary schools as beginning teachers. The background is constituted by traditional theory of relational power by French and Raven. The authors (on the bases of video recordings of lessons, interviews with student teachers, their reflective diaries from practice and survey of student teachers based on the responses of their students) describe how student teachers work with legitimate, coercive, reward, expert, and referent power in the interaction with their students. The monograph introduces typical situations that student teachers are confronted with on their practice and therefore, they can be useful for student teachers as well as for those who help them to prepare for the profession.