2014
FM systém a dítě se sluchovým postižením předškolního věku
HORÁKOVÁ, RadkaBasic information
Original name
FM systém a dítě se sluchovým postižením předškolního věku
Name in Czech
FM systém a dítě se sluchovým postižením předškolního věku
Name (in English)
FM technology and a child with hearing impairment in preschool age
Authors
HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Olomouc, Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu, XV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, II. konference mladých vědeckých pracovníků. p. 55-62, 8 pp. 2014
Publisher
Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00086522
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-244-4290-7
Keywords (in Czech)
dítě s postižením sluchu; sluchadlo; kochleární implantát; FM technologie; rozvoj komunikačních dovedností
Keywords in English
deaf child; hearing aid; cochlear implant; FM technology; development of communication skills
Tags
Reviewed
Changed: 21/3/2016 22:49, PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
V originále
Sluchadla a kochleární implantáty hrají klíčovou roli při kompenzaci sluchové vady. Ačkoliv jsme svědky neustálého pokroku ve vývoji těchto technických pomůcek, stále jejich uživatelé čelí potížím při recepci mluvené řeči v hlučném prostředí, či při větší vzdálenosti. Zde se nabízí prostor pro užívání FM technologie. Ve článku je pojednáno o možnostech využití FM systémů, zejména u dětí předškolního věku, což je pro období rozvoje řeči zcela zásadní. Popsány budou výsledky kvalitativního výzkumného šetření, které bylo realizováno formou případové studie. V průběhu několika fází výzkumu byl posuzován přínos FM systému v oblasti jeho sluchové percepce a jazykového vývoje.
In English
The hearing aids and cochelar implants play a crucial role in the proces of the hearing impairment compensation. Despite the fact of the continual technical development, the users keep facing the problems while spoken language perception in the noisy enviroment or within longer distance from speaker. Therefore there is a space for FM system technology using. Presented article deals with the FM system using, particularly in preschool children. This develompental period is considered to be essential for speech development. There are described the results of the qualitative research, which was carried out as a case study. Within the several phases of the research the benefit of the FM system has been evaluated in the area of the hearing perception and the language development.