GROULÍKOVÁ, Dana and Daniela JAKLOVÁ STŘIHAVKOVÁ. Postoje žáků druhých a třetích tříd se zrakovým postižením k alkoholu a cigaretám: výzva pro sociální práci i speciální pedagogiku (Attitudes of Visually Impaired Pupils in the Second and Third Classes Toward Alcohol and Cigarettes: A Challenge For Social Work and Special Pedagogy). Časopis sociální práce|Sociálna práca. Brno: AVSP, 2015, vol. 15, No 2, p. 64-75. ISSN 1213-6204.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje žáků druhých a třetích tříd se zrakovým postižením k alkoholu a cigaretám: výzva pro sociální práci i speciální pedagogiku
Name in Czech Postoje žáků druhých a třetích tříd se zrakovým postižením k alkoholu a cigaretám: výzva pro sociální práci i speciální pedagogiku
Name (in English) Attitudes of Visually Impaired Pupils in the Second and Third Classes Toward Alcohol and Cigarettes: A Challenge For Social Work and Special Pedagogy
Authors GROULÍKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Daniela JAKLOVÁ STŘIHAVKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Časopis sociální práce|Sociálna práca, Brno, AVSP, 2015, 1213-6204.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086525
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) zrakově postižení; žák; primární prevence; alkohol; cigarety; postoje; kvalitativní výzkum
Keywords in English visual impairment; pupils; primary prevention; alcohol; cigarets; attitudes; qualitative research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Changed: 22/3/2016 21:06.
Abstract
Článek odpovídá na otázku „Jaké mají žáci druhých a třetích tříd se zrakovým postižením postoje k užívání alkoholu a cigaret?“. Žáci se zrakovým postižením jsou z hlediska užívání alkoholu a cigaret a jejich rizik velkou neznámou. Výzkumy o jejich postojích nebyly dosud provedeny. Dostupné informace, bádání v jiných oblastech, jejich životní situace, jsou z tohoto hlediska nejednoznačné, avšak naznačují, že by cílová skupina v souvislosti s užíváním drog mohla být spíše riziková. Tímto se zabýváme v první části textu. Vodítkem k tomu, jaké postoje lze očekávat od zrakově postižených, mohou být informace o postojích vidících vrstevníků. I v takto zaměřených výzkumech jsou však bílá místa, jak dále ukazuje tento text. Vzhledem k tomu, že článek prezentuje výsledky našeho výzkumu, stručně se věnujeme i popisu metodiky. Naše zjištění ukazují, že lákavou drogou by mohl být pro zrakově postižené žáky základních škol zvláště alkohol, který je jim dobře známý a běžně užívaný v jejich rodinách. Navrhujeme také tři hypotézy o příčinách chybějící primární prevence u cílové skupiny. V závěru pak nabízíme doporučení pro sociální pracovníky a speciální pedagogy.
Abstract (in English)
This article answers the question: “What attitudes toward using alcohol and cigarettes do visually impaired pupils in the second and third classes have?” No research has been done on these children’s attitudes toward using alcohol and cigarettes. Information is available on different spheres of pupils’ lives, but this information is ambiguous. It does seem to be, however, that this population is at risk. We describe this in the first part of our paper. Information about attitudes of eye-sighted peers could be a clue for estimation of attitudes/stances of visually impaired pupils. There are blind spots even in this research, as this article further shows. Because our article presents the results of our research, we also deal briefly with the description of our research methodology. Our findings show that alcohol, especially, could be a tempting drug for pupils with visual impairment. It is well known among them and commonly used in their families. We also propose three hypotheses about causes of missing primary prevention within the target group. We offer recommendations for social workers and special pedagogues in the conclusion.
PrintDisplayed: 20/7/2024 08:27