PROCHÁZKOVÁ, Lucie. People with physical disabilities on the labour market – abilities required for work self-fulfilment. e-Pedagogium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Volume 201, issue II, s. 114-122. ISSN 1213-7499. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název People with physical disabilities on the labour market – abilities required for work self-fulfilment
Název česky Lidé s tělesným postižením na trhu práce - schopnosti nezbytné pro pracovní uplatnění
Autoři PROCHÁZKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání e-Pedagogium, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 1213-7499.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00086534
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky pracovní zkušenosti; pracovní uplatnění; schopnosti a kompetence; lidé s tělesným postižením; postoje; překážky
Klíčová slova anglicky work experience; work self-fulfilment; skills and competences; people with disabilities; attitudes; obstacles
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Změněno: 24. 2. 2016 15:29.
Anotace
Finding success on the labour market by people with disabilities is influenced by several factors: their readiness and motivation, the available opportunities, the attitudes of employers and the society, as well as the preparedness of the labour market and the work environment to incorporate them into the work stream. Social and economic advancements demand that the youth be equipped with skills and competences contributing to their full-fledged integration. Objectives: The aim of the research presented herein was to ascertain the experience of people with physical disabilities with the labour market (work conditions, job search reasons, obstacles, etc.). Methods: The main technique of the qualitative research was a semi-structured interview. Participants were people with congenital and acquired restricted mobility (here as a result of multiple sclerosis) with work experience. Based on the obtained information, we formulated the skills and competences that can be seen as necessary for employment in the 21st century. Results: The barriers experienced by people with disabilities in the work environment arise from their disabilities as well as the attitudes of their employers, their openness and friendliness. The overall attitude of the society towards people with disabilities is also perceived as significant.
Anotace česky
Úspěšné uplatnění lidí s postižením na trhu práce ovlivňuje několik faktorů: jejich připravenost, možnosti a motivace, postoje zaměstnavatelů i společnosti nebo připravenost trhu práce a pracovního prostředí je začlenit do pracovního proudu. Vzhledem k vývoji ve společnosti a v ekonomice je zapotřebí vybavit mladé lidi schopnostmi a kompetencemi, které přispějí k jejich plnohodnotnému začlenění. Cíle: Cílem výzkumů představených v tomto textu bylo zjistit, jaké mají lidé s tělesným postižením zkušenosti na trhu práce (pracovní podmínky, důvody hledání práce, překážky). Metody a techniky: Hlavní technikou kvalitativních výzkumů byl polostrukturovaný rozhovor. Informanty byli lidé s vrozených a získaným omezením hybnosti (zde následkem roztroušené sklerózy) s pracovní zkušeností. Na základě zjištěných informací byly formulovány schopnosti a kompetence, které lze vnímat jako nezbytné pro pracovní uplatnění v 21. stol. Výsledky: Překážky, které lidé s tělesným postižením zažívají v pracovním prostředí, vyplývají jak z jejich postižení, tak z postojů kolegů a zaměstnavatelů, jejich otevřenosti a vstřícnosti. Za významný vnímají i celkový postoj společnosti k lidem s postižením. Měnící se trh práce vyžaduje schopnosti a kompetence jako je informovanost, komunikativní a sociální kompetence.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 11:26