PROCHÁZKOVÁ, Lucie. People with physical disabilities on the labour market – abilities required for work self-fulfilment. e-Pedagogium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, Volume 201, issue II, p. 114-122. ISSN 1213-7499.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name People with physical disabilities on the labour market – abilities required for work self-fulfilment
Name in Czech Lidé s tělesným postižením na trhu práce - schopnosti nezbytné pro pracovní uplatnění
Authors PROCHÁZKOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition e-Pedagogium, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 1213-7499.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086534
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) pracovní zkušenosti; pracovní uplatnění; schopnosti a kompetence; lidé s tělesným postižením; postoje; překážky
Keywords in English work experience; work self-fulfilment; skills and competences; people with disabilities; attitudes; obstacles
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Changed: 24/2/2016 15:29.
Abstract
Finding success on the labour market by people with disabilities is influenced by several factors: their readiness and motivation, the available opportunities, the attitudes of employers and the society, as well as the preparedness of the labour market and the work environment to incorporate them into the work stream. Social and economic advancements demand that the youth be equipped with skills and competences contributing to their full-fledged integration. Objectives: The aim of the research presented herein was to ascertain the experience of people with physical disabilities with the labour market (work conditions, job search reasons, obstacles, etc.). Methods: The main technique of the qualitative research was a semi-structured interview. Participants were people with congenital and acquired restricted mobility (here as a result of multiple sclerosis) with work experience. Based on the obtained information, we formulated the skills and competences that can be seen as necessary for employment in the 21st century. Results: The barriers experienced by people with disabilities in the work environment arise from their disabilities as well as the attitudes of their employers, their openness and friendliness. The overall attitude of the society towards people with disabilities is also perceived as significant.
Abstract (in Czech)
Úspěšné uplatnění lidí s postižením na trhu práce ovlivňuje několik faktorů: jejich připravenost, možnosti a motivace, postoje zaměstnavatelů i společnosti nebo připravenost trhu práce a pracovního prostředí je začlenit do pracovního proudu. Vzhledem k vývoji ve společnosti a v ekonomice je zapotřebí vybavit mladé lidi schopnostmi a kompetencemi, které přispějí k jejich plnohodnotnému začlenění. Cíle: Cílem výzkumů představených v tomto textu bylo zjistit, jaké mají lidé s tělesným postižením zkušenosti na trhu práce (pracovní podmínky, důvody hledání práce, překážky). Metody a techniky: Hlavní technikou kvalitativních výzkumů byl polostrukturovaný rozhovor. Informanty byli lidé s vrozených a získaným omezením hybnosti (zde následkem roztroušené sklerózy) s pracovní zkušeností. Na základě zjištěných informací byly formulovány schopnosti a kompetence, které lze vnímat jako nezbytné pro pracovní uplatnění v 21. stol. Výsledky: Překážky, které lidé s tělesným postižením zažívají v pracovním prostředí, vyplývají jak z jejich postižení, tak z postojů kolegů a zaměstnavatelů, jejich otevřenosti a vstřícnosti. Za významný vnímají i celkový postoj společnosti k lidem s postižením. Měnící se trh práce vyžaduje schopnosti a kompetence jako je informovanost, komunikativní a sociální kompetence.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 9/6/2024 15:26